Debata Dwójki: edukacja muzyczna. "Szkoła to rzecz o relacjach ludzi z ludźmi" [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2024 22:00
- Tu nie ma jednego schematu, jednego wzorca. Szkoła to rzecz o relacjach ludzi z ludźmi, nauczycieli i uczniów, czy inaczej - uczniów i mistrzów. Czynnikiem, który ostatecznie decyduje, jak dana sytuacja jest odbierana przez ucznia, jego rodziców, ale też nauczyciela, bo relacja działa w dwie strony, jest człowiek, a nie system - mówił w "Debacie Dwójki" Mariusz Tokarski, dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Warszawie.

ZOBACZ WIDEO:

  • Co można zrobić w przewidywalnym okresie, by poprawić sytuację uczniów, nauczycieli i rodziców mających styczność z edukacją w placówkach edukacyjnych?
  • Czy w ogóle jakiekolwiek remedium jest do zastosowania "tu i teraz"? Jeśli zaś tak, to jakim celom powinna być podporządkowana dyskusja na ten temat, ergo: w jakim kierunku powinna zmierzać polska edukacja muzyczna? 
  • Gośćmi "Debaty Dwójki" byli Agnieszka Hejduk-Domańska z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Viola Łabanow z Polskiej Rady Muzycznej, Mariusz Tokarski z Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Warszawie oraz Lech Dzierżanowski z Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca

"Punkty przyznawane na egzaminach są, z mojej perspektywy, beznadziejnym i kompletnie sztucznym narzędziem w procesie edukacji. A ocenianie wrażliwych, młodych ludzi tylko na podstawie 20-minutowego egzaminu uważam za szkodliwe dla ich psychiki, zwłaszcza jeśli są to oceny negatywne" - m.in. tymi słowami podsumowała edukację muzyczną w Polsce Agata Szymczewska, skrzypaczka i pedagog.

Edukacja muzyczna w Polsce

Tak dobitna diagnoza pojawiła się na łamach "Gazety Wyborczej" po tym, jak artystka udzieliła jej wywiadu odnoszącego się do dość gorzkiego własnego wpisu w mediach społecznościowych, dotyczącego polskiej edukacji muzycznej. Polska Rada Muzyczna, sprowokowana m.in. głosem Agaty Szymczewskiej, zorganizowała w kwietniu br. w Lublinie dyskusję zatytułowaną: "Polskie szkolnictwo muzyczne w perspektywie zmian na rynku pracy dla muzyków".

System a czynnik ludzki

W wydarzeniu brała udział Viola Łabanow, która pojawiła się także w studiu Dwójki. W nawiązaniu do tematu naszej debaty przytoczyła słowa jednej z panelistek - prof. Zofii Konaszkiewicz, która stwierdziła, że "z tej samej szkoły wychodzą absolwenci zachwyceni swoją edukacją muzyczną i tacy, którzy mówią, że nigdy więcej, koniec, to było straszne". 

- To jednoznacznie wskazuje, że to zależy po prostu od osobowości i kompetencji nas, muzyków uczących, bo przecież w szkołach muzycznych uczą muzycy, nasi koledzy. Często uczą oni tak, jak ich uczono w dzieciństwie, ponieważ nie mieli okazji zdobycia jakiejś szczególnej wiedzy pedagogicznej - tłumaczyła w audycji przedstawicielka Polskiej Rady Muzycznej.

Diagnozy i perspektywy

Debata w radiowej Dwójce była pokłosiem kwietniowego panelu. Podczas spotkania w Lublinie dyskutowano na wiele tematów związanych z edukacją. Uwagę obserwatorów przykuł jednak fakt, że tak naprawdę niewiele wiemy o stanie polskiej edukacji - wydaje się, że brakuje narzędzi do diagnozowania sytuacji młodzieży uczącej się w szkołach muzycznych, że brakuje diagnoz dotyczących efektywności tej edukacji.


Posłuchaj
59:42 Debata Dwójki 27.08.2024.mp3 Edukacja muzyczna w Polsce: diagnozy i perspektywy (Debata Dwójki) 

Diagnozy to jedno... zupełnie innym pytaniem jest to, co w ogóle badać, tzn. na podstawie czego diagnozować efektywność edukacji muzycznej w Polsce. To tylko część tematów, które poruszyliśmy w naszej dyskusji. Z drugiej strony, wspólnie z gośćmi zastanawialiśmy się nad perspektywami.

***

Tytuł audycji: Debata Dwójki

Prowadził: Karol Furtak

Goście: Agnieszka Hejduk-Domańska (dyrektor Departamentu Szkolnictwa Artystycznego w MKIDN), Viola Łabanow (Polska Rada Muzyczna, prezes fundacji "Muzyka jest dla wszystkich"), Mariusz Tokarski (dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Warszawie), Lech Dzierżanowski (z-ca dyrektora NIMIT ds. muzyki)

Data emisji: 28.08.2024

Godz. emisji: 21.00

dz/pg/kmp

Czytaj także

Marek Weiss-Grzesiński: muzyka to wyzwanie niedemokratyczne

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2020 18:00
- Edukacja muzyczna powinna istnieć od szkoły podstawowej. To, że została zlikwidowana, jest ciężką hańbą tego kraju. Natomiast szkolnictwo artystyczne to jest co innego. To uczenie ludzi, którzy mają kiedyś potencjalnie zagrać koncert Beethovena na skrzypcach. Żeby to zrobić, trzeba ćwiczyć cztery godziny dziennie, potem pięć, a potem osiem. I bez tego nie ma co marzyć, żeby człowiek to zagrał - mówił reżyser teatralny i operowy.
rozwiń zwiń