Qudsja Zaher - oddała życie za uchodźców. Czeka na niebo

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2013 22:30
Bohaterka tej "opery eschatologicznej", emigrantka z Afganistanu, istniała naprawdę,. W Dwójce mówiliśmy o premierze w Teatrze Wielkim Operze Narodowej - "Qudsji Zaher" Pawła Szymańskiego do libretta Macieja J. Drygasa.
Audio
  • O operze "Qudsja Zaher" opowiadają jej twórcy, odtwórczyni głównej roli, reżyser przedstawienia oraz kierownik muzyczny (Dwójka/Notatnik Dwójki).
fragment plakatu do opery: Qudsja Zaher
fragment plakatu do opery: "Qudsja Zaher"Foto: Adam Żebrowski

Lewą półkulą mózgu rządzi ponoć logika, prawą – emocje i intuicja. "Qudsja Zaher" Pawła Szymańskiego przemawia właśnie do naszych prawych połówek. Jest bowiem pierwszą polską operą eschatologiczną, o akcji pośmiertnej. Koncept godny "Śpiewu młodzianków w piecu ognistym" Stockhausena. Lecz libretto Macieja J. Drygasa maluje zaświaty podwodne, przystań zapomnianych topielców. W takim to limbie, przeszywanym atonalnym szlochem zmarłych i twardymi recytatywami dziecięcych strażników pamięci, na obietnicę wieczności czeka Afganka Qudsja, która ofiarowała życie za grupę uchodźców. Ale nim jej dostąpi, odkryje swój los w dziejach niewiasty z plemienia Wikingów sprzed tysiąca lat. Bo czas odbiera ofiarom okrucieństw historii nawet tożsamość, zmienia je w cienie, w bezimienny, łkający chór. I tylko muzyka zdolna jest je opłakać.

- Byłem świadkiem zatrzymania uchodźców afgańskich i przesłuchania młodej kobiety, która miesiącami przedzierała się przez szmat świata. Opowiadając o swym koszmarnym życiu, płakała. Nazywała się Qudsja Zaher - mówił w "Notatniku Dwójki" Maciej J. Drygas. Jak podkreślił, nie wie, gdzie teraz znajduje się prawdziwa Qudsja, chciałby jednak, aby dzieło przypominało o jej losie...

Audycję, w której wzięli udział również kompozytor Paweł Szymański, dyrygent Wojciech Michniewski, odtwórczyni roli Qudsji Olga Pasiecznik oraz reżyser Eimuntas Nekrosius przygotowała Barbara Schabowska

 ****

Qudsja Zaher

Opera w dwóch aktach z prologiem
Libretto: Maciej J. Drygas
Oryginalna polska wersja językowa z angielskimi napisami
Premiera: 20/04/2013
Czas trwania spektaklu ok. 2 godz. bez przerwy

Dyrygent: Wojciech Michniewski
Reżyseria: Eimuntas Nekrošius
Scenografia: Marius Nekrošius
Kostiumy: Nadežda Gultiajeva
Reżyseria świateł: Audrius Jankauskas
Przygotowanie chóru: Bogdan Gola

Przygotowanie chóru chłopięcego: Krzysztof Kusiel-Moroz
Obsada: Qudsja Zaher - Olga Pasiecznik, Katarzyna Trylnik
Nauczyciel (aktor) - Andrzej Niemirski
Przewoźnik - Damian Konieczek
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej Warszawski Chór Chłopięcy przy Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, statyści

Zobacz więcej na temat: Afganistan emigracja opera
Czytaj także

Sikorski: wycofamy się z Afganistanu do 2014 roku

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2012 20:33
Minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski powiedział, że Polska nie pójdzie w ślady Francji i nie przyspieszy wycofania swoich wojsk z Afganistanu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kto zapłaci za remont polskich oper?

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2013 10:00
Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru w "Poranku Dwójki" gościli dyrektorzy scen w Warszawie, Łodzi i Poznaniu, którzy opowiedzieli o, rzadko poruszanym przez media, technicznym aspekcie działalności oper.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Lady Sarashinie musi wystarczyć własny głos

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2013 15:30
- To smutna kobieta. Opowiada o swoim życiu, o mężczyźnie, z którym nie mogła być. Ale nie będzie tu tylko łez - mówiła w Dwójce Anu Komsi, odtwórczyni głównej roli w nowym spektaklu Teatru Wielkiego Opery Narodowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ryszard Karczykowski: w operze najpierw śpiew, później aktorstwo

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2013 09:00
Jeden z najwybitniejszych powojennych polskich tenorów mówił w Dwójce między innymi o swoim rozumieniu operowej sztuki.
rozwiń zwiń