Warszawska Jesień wraca do lat 60.?

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2014 16:50
- Temat tegorocznego festiwalu, czyli "nowe instrumenty", znakomicie współgra z zainteresowaniami młodych kompozytorów, którzy koncentrują się na brzmieniu Mamy do czynienia z wysypem talentów i renesansem sonoryzmu rodem z lat 60. - podsumowała tegoroczny festiwal krytyk muzyczny Dorota Szwarcman.
Audio
  • Warszawska Jesień wraca do lat 60.? (Dwójka)
  • Barbara Schabowska rozmawia z Christą Schönfeldinger, która zagrała w Warszawie na harmonice szklanej (Filharmonia Dwójki)
  • Izabela Smelczyńska z fizykiem i elektronikiem Kamilem Kęską oraz pianistą Adamem Kośmieją, którzy przygotowali nową wersję utworu "Pianophonie" Kazimierza Serockiego (Filharmonia Dwójki)
Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos - niezwykli goście Warszawskiej Jesieni
Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos - niezwykli goście Warszawskiej JesieniFoto: materiały promocyjne

Nic dziwnego, że jednym z najlepiej przyjętych wydarzeń była prezentacja nowej wersji utworu sprzed półwiecza - "Pianophonie" Kazimierza Serockiego. - We współczesnych utworach, operujących o wiele bardziej zaawansowaną technologią, trudno odnaleźć tak złożone i wyrafinowane elektroniczne przetworzenia barw tradycyjnych instrumentów - skomentował to wydarzenie Krzysztof Marciniak związany z magazynem "Glissando".

- Siłą Warszawskiej Jesieni od dawna tkwi w umiejętności przypominania utworów z przeszłości w idealnym momencie, dzięki czemu zyskują one nowe życie - dodała dziennikarka Dwójki Ewa Szczecińska. Może właściwością naszych czasów jest właśnie odświeżanie źródeł, nawet o wiele starszych niż awangarda lat 60.? - Coraz częściej mówi się o neoarchaicznych czy neomitologicznych cechach kultury zachodniej XXI wieku - zwrócił uwagę teoretyk muzyki Marcin Trzęsiok, nawiązując do koncertu wyjątkowo nowocześnie brzmiącej orkiestry pradawnych instrumentów południowoamerykańksich - Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos z Boliwii.

Z kolei młodzi polscy kompozytorzy, jak Andrzej Kwieciński czy Artur Zagajewski, chętnie sięgają po inspiracje barokowe, choć czynią to dosyć przewrotnie. Czy jednak spotkania różnych epok i kultur zawsze kończą się sukcesem? Czym jest - jak to określił Jan Topolski - "muzyka etnicznego szantażu"? I czy europocentryzm wciąż ogranicza zachodnich odbiorców kultury? Te kwestie wzbudziły w uczestnikach Dwójkowej dyskusji silne emocje...

Wszyscy zgodzili się jednak, że Warszawska Jesień jest w najlepszej od wielu lat kondycji, a wysyp młodych talentów i otwieranie się festiwalu na ich dokonania dobrze wróżą przyszłości polskiej muzyki. Rozmowę poprowadził Adam Suprynowicz.

Zachęcamy też do wysłuchania załączonych rozmów z artystamim, którzy wystąpili na koncercie finałowym Warszawskiej Jesieni".

mm/mc

Czytaj także

Warszawska Jesień: poszukiwanie dźwięku na Dalekim Wschodzie

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2014 14:00
- Muzyka współczesna doszła w pewnym momencie do ściany. Potrzebne jej były nowe inspiracje, które odnaleźliśmy w Azji - uważa znawczyni egzotycznych kultur muzycznych Maria Pomianowska. Na Warszawskiej Jesieni posłuchamy między innymi klasycznych instrumentów chińskich oraz indonezyjskiego gamelanu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Warszawska Jesień: czy nowy instrument oznacza nową muzykę?

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2014 21:00
- Muzyka współczesna składa hołd muzyce tradycyjnej, która była jej pożywką przez ostatnie stulecie - komentuje program trwającego festiwalu Antoni Beksiak, kurator i wokalista zaangażowany w realizację jednego z koncertów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Martin Smolka podczas "Warszawskiej Jesieni”: czas jest białym płótnem

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2014 17:23
- Można na niego nakładać pojedyncze dźwięki, albo ich konstelacje – mówił o swoim języku muzycznym czeski kompozytor.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Nie okradam kultury. Moja estetyka jest jej owocem"

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2014 15:30
- To, co chcę wydobyć z instrumentów, to ich dusza. Wiem, że odzieram je z ich naturalnej funkcji - religijnej czy społecznej, ale sięgam nie tylko po ich aspekty akustyczne czy fizyczne, ale również po wnętrze - opowiadał w "Kwadransie bez muzyki Cergio Prudencio - kierownik i dyrygent boliwijskiej orkiestry, którą mogliśmy usłyszeć na Warszawskiej Jesieni.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zygmunt Krauze: moja twórczość opiera się na intuicji

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2014 17:00
- Zaszywam się w norę, wyobrażam sobie swoją muzykę i ją zapisuję. To jest proces, który odbywa się we mnie - mówił kompozytor w Dwójce. Kompozycja Zygmunta Krauzego "Rzeka podziemna 2" została wykonana w ramach 57. MFMW "Warszawska Jesień".
rozwiń zwiń