Musica Humana: Emilio de Cavalieri

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2008 13:44
Emilio de Cavalieri był człowiekiem wielu talentów: kompozytor, budowniczy organów, choreograf, animator życia muzycznego, polityk, dyplomata, senator.

Wyrósł w środowisku wysoko wykształconego rzymskiego patrycjatu. Przez 12 lat był generalnym administratorem muzyki na dworze Wielkiego Księcia Toskanii Ferdynanda de' Medici, brał żywy udział w dysputach Cameraty florenckiej, był autorem (dziś zaginionych) sielanek scenicznych. W r. 1600, w Rzymie obchodzonym jako "rok święty" w Oratorio del SS Crocifisso wystawione zostało jego Rappresentatione di Anima e di Corpo, pierwsza opera o tematyce religijnej. Adresowana do szerokiego grona wiernych, ma charakter dydaktyczny i popularny, wpisuje się w potrydencki ruch intelektualny, utwierdzający w przekonaniu, że dla Duszy (Anima) i Ciała (Corpo) istnieje tylko jeden słuszny wybór - zjednoczenie z Bogiem. Rok wczesniej (1599) powstało inne bardzo istotne dzieło Cavalieriego - Lamentacje na Wielki Tydzień, wizjonerska kompozycja łącząca stile antico i stile moderno. Tradycja łączy się tu z nowoczesnością, dawna polifonia - z niesłychanie ekspresyjną monodią akompaniowaną. Fragmenty obu dzieł - w znakomitych nagraniach zespołów L' Arpeggiata i Le Poeme Harmonique.

Zaprasza Ewa Obniska

Zobacz więcej na temat: Rzym Toskania
Czytaj także

Musica humana: Muzyka w przedrewolucyjnej Anglii

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2008 22:45
Anglia wkracza w wiek XVI wciąż jeszcze zapatrzona w ideały estetyczne późnego gotyku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Złoty wiek muzyki w Elżbietańskiej Anglii

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2008 10:15
Epoka Elżbietańska miała kluczowe znaczenie dla kształtowania się świadomości narodowej Anglików. To m.in. wspaniała epoka dramatu i muzyki, bogata w talenty, jakimi nie mogły się poszczycić (w podobnej kondensacji) inne kraje Europy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Szkoła paryska

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2008 13:46
Francja wchodzi w wiek XVI z najlepszymi zapowiedziami na przyszłość: kraj odbudowuje się po klęskach Wojny Stuletniej, wzmacania się władza królewska, pomnaża bogactwo miast.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Camerata florencka

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2008 11:56
Camerata florencka - "ta heroiczna szkoła" (jak ją nazywał Monteverdi) w wirze dyskusji i polemik poszukiwała nowej syntezy poezji i muzyki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Złoty wiek muzyki angielskiej

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2008 12:49
W XVI w. muzyka angielska przeżywała "złoty wiek" swego rozwoju. Zainteresowanie królowej i dworu, a także bogatego mieszczaństwa przekładało się na wielostronną, niesłychanie bogatą twórczość, wśród której wyjątkowo istotne miejsce zajmowała muzyka instrumentalna.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Madrygał renesansowy

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2008 18:16
Madrygał renesansowy był czymś więcej niż formą czy gatunkiem, był symbolem pewnego typu obyczajowości, wykreowanej na północnych dworach włoskich, a opisanej w Dworzaninie Castiglione'a.
rozwiń zwiń