Musica humana: De Beata Virgine

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2008 13:25
W bogatym dziedzictwie renesansowych mszy Maryjnych wyróżnia się spora grupa dzieł, opartych nie na jakiejś jednej antyfonie czy sekwencji, a na selekcji melodii chorałowych. Takie msze, określane jako De Beata Virgine, pisali najwięksi polifoniści od Josquina i Brumela poczynając po Palestrinę i de Victorię.
Podstawą dla nich stają się cytaty z gregoriańskich mszy - IX, XVII, IV. Czasami proces powstawania tych dzieł nasuwa doskonałe pole do porównań: choćby De Beata Virgine Josquina i Brumela, którzy tworzyli swoje msze w tym samym czasie, pod koniec życia. Wybitny teoretyk Glareanus uznał wyższość Josquina i możemy się z nim zgodzić. Gregoriański materiał potraktowany zostaje w różny sposób - czasami przenika całą tkankę dzieła, kiedy indziej rozbrzmiewa w długich dźwiękach w tenorze, lub staje się podstawą kanonu.Najczęściej melodyka przybiera postać giętkich, finezyjnych arabesek wokalnych, co dowodzi, jak silny był w Europie wpływ północnej polifonii, także na twórców z południa - jak Morales czy Palestrina. Posłuchamy sporo świetnej muzyki w ciekawych (niekiedy wybitnych, jak w przypadku A Sei Voci) wykonaniach. Warto zwrócić uwagę na nagranie bolońskiej  Capella Musicale di S. Petronio i ich wizję mszy Palestriny, w której artykulacja i frazowanie nawiązują do poetyki XVI wiecznych madrygałów.    
Zobacz więcej na temat: Europa victoria
Czytaj także

Musica humana: Johannes Ockeghem - mistrz eksperymentu

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2007 22:45
Obchodzona w tym roku 510 rocznica śmierci Johannesa Ockeghema (1497) przyniosła kilka ciekawych nagrań. Na pewno najbardziej fascynującym (od strony poznawczej ale i artystycznej) jest album francuskiego Ensemble Musica nova.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Szkoła wenecka

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2008 22:45
Szkoła wenecka, której fundatorem był wybitny Flamand Adrian Willaert, to przykład muzyki bardzo oryginalnej, stanowiącej widomy znak potęgi i znaczenia Najjaśniejszej Republiki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Hiszpania

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2008 23:18
II połowa XVI w. to w Hiszpanii szczyt "złotego wieku" na polu kultury: w malarstwie, muzyce, literaturze.To apogeum hiszpańskiego renesansu, choć zarazem zaczyna się jego schyłek.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Muzyka w przedrewolucyjnej Anglii

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2008 22:45
Anglia wkracza w wiek XVI wciąż jeszcze zapatrzona w ideały estetyczne późnego gotyku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Złoty wiek muzyki w Elżbietańskiej Anglii

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2008 10:15
Epoka Elżbietańska miała kluczowe znaczenie dla kształtowania się świadomości narodowej Anglików. To m.in. wspaniała epoka dramatu i muzyki, bogata w talenty, jakimi nie mogły się poszczycić (w podobnej kondensacji) inne kraje Europy.
rozwiń zwiń