Mazowsze I
Ostatnia aktualizacja:
17.01.2008 12:24
Maria Baliszewska, Anna Borucka-Szotkowska
Płyta prawie wyłącznie instrumentalna, autorstwa red. Marii Baliszewskiej i red. Anny Boruckiej-Szotkowskiej. Materiał muzyczny obejmuje: Mazowsze Płockie - północną część regionu, położoną wokół miasta Płock -Kapela Piotra Figurskiego z Sannik, Kapela z Czermna; Mazowsze Łowickie- Kapela z Żychlina, Kapela Konstantego Kędziory z Polesia, Tomasz Latoszewski -skrzypce, Waleria Czubak -śpiew, Kapela Stefana Winnickiego z Łowicza; Podstawowe tańce w obu podregionach to kujawiaki i oberki grane na skrzypcach, dużym bębnie oraz trzyrzędowej harmonii polskiej.
Mazowsze Skierniewickie: typowa kapela w tym regionie składała się jeszcze do niedawna ze skrzypiec, trzystrunowych basów i małego bębenka z brzękadłami. Dominowały oberki i żywe polki, a typową formą pieśni była weselna przyśpiewka: Kapela Stanisława Klejnasa z Raducza;
Mazowsze Rawskie: jest to region, w którym zachowały się mazurki -dawna forma taneczna, dzisiaj przeznaczona raczej do słuchania niż do tańca. W tym podregionie dominują skale modalne, co świadczy o jego dawnym rodowodzie: Kapela braci Metów z Gliny,
Mazowsze Południowe: zwane przez Oskara Kolberga Mazowszem Polnym, to region położony po prawej stronie Wisły przez Garwolin po Siedlce. W repertuarze wokalnym zachowało się tu więcej pieśni obrzędowych, pasterskich, ballad opartych na skalach modalnych. Jan i Wanda Trzpil -śpiew, Kapela Tadeusza Zygadły z Goniwilka Starego, Kapela Braci Cicheckich z Grądek.