– Wydaje się, że w języku greckim "museion" oznaczał na początku punkt widokowy z panoramą na Ateny, a także punkt spotkania, w którym można było wspólnie delektować się poezją, zarówno mówioną, jak i słuchaną. Potem znaczenie tego słowa się zmieniło, oznaczając miejsce, w którym uczony studiuje obiekt swoich badań, "poznaje rzeczy" – dodała prof. Folga-Januszewska.
W "Strefie literatury" odbyliśmy podróż po muzeach i galeriach, rozmawialiśmy o placówkach zakładanych przez arystokratyczne rody dla społeczeństwa w epoce braku państwowości i o tym, jak muzea określały elity intelektualne.
– Etapem obowiązkowym w edukacji polskiej szlachty była podróż włoska, czyli edukacyjna. W czasie takich podróży trzeba było poznać język, obyczaje, nauczyć się jazdy konnej i fechtunku, ale przede wszystkim zdobyć obycie w sztuce. Dla sztuki odwiedzano zwłaszcza Florencję. Muzea pod koniec XVI wieku otwierano tam dla edukacji estetycznej. Florencja była jej uosobieniem – tłumaczyła prof. Małgorzata Wrześniak.
W jaki sposób się dzisiaj korzysta z muzeów, a jak powstawały i czym się zajmowały w minionych wiekach? Jakie wizje przyszłości towarzyszyły ich zakładaniu? Więcej w zapisie audycji.
***
Tytuł audycji: Strefa literatury
Prowadziła: Anna Lisiecka
Goście: prof. Dorota Folga-Januszewska (wicedyrektor Muzeum-Pałacu w Wilanowie), prof. Dorota Kielak, kierująca katedrą modernizmu polskiego na UKSW, prof. Małgorzata Wrześniak kierowniczka katedry muzeologii w Instytucie Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa UKSW
Data emisji: 18.11.2018
Godzina emisji: 20.00
at/bch