"Cel pisania polega na tym, że wierzy się w zbawienie ludzi". Czesław Miłosz u kresu życia

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2024 11:00
- Szukam nowego języka, którym można byłoby mówić o religii. Poezja nie jest zastępstwem religii, ale może prowadzić na pewną granicę trudnego myślenia o budowie wszechświata. Jest siłą napędową do myślenia religijnego - mówił Czesław Miłosz w archiwalnym wywiadzie, przeprowadzonym z okazji wydania tomu "Druga przestrzeń" (2002), w którym znalazł się "Traktat teologiczny".
Czesław Miłosz - poeta, laureat literackiej Nagrody Nobla. Rok 2000
Czesław Miłosz - poeta, laureat literackiej Nagrody Nobla. Rok 2000Foto: PAP/Adam Hawałej

W kolejnej odsłonie cyklu "Miłosz jak świat", przygotowanego z okazji Roku Czesława Miłosza, oddajemy głos samemu poecie, poecie u kresu życia. Dziewięćdziesięcioletni twórca, przy okazji wydania tomu "Druga przestrzeń" (2002), w którym znalazł się "Traktat teologiczny", na antenie Polskiego Radia w rozmowie z Jerzym Illgiem i Joanną Gromek, mówił m.in. o swoim stosunku do religii i jej związków z poezją.


Posłuchaj
15:24 Miłosz jak świat 2024_09_02-19-30-08.mp3 Czesław Miłosz o "Traktacie teologicznym" (Miłosz jak świat/Dwójka)

Poezja - siła napędowa

Traktat teologiczny to – zaraz po Traktacie moralnym i Traktacie poetyckim – trzeci traktat poetycki Czesława Miłosza. Wiersz, zawarty w tomie "Druga przestrzeń", wydanym w 2002 roku, przedstawia pewien obraz wiary, ale i podejścia poety (i nie tylko) do religii. Jak podkreślił noblista w archiwalnej rozmowie, dzieło to jest "poszukiwaniem nowego języka, którym można byłoby mówić o religii".

- To nie jest tak, że w Polsce istnieje język, którym można mówić o religii. Chciałem to uchwycić. Staram się odpowiedzieć na oczekiwania wielu ludzi, którzy mają doświadczenia religijne, ale nie mieszczą się w formułach kościelnych. Wydaje mi się, że odbywa się ogromna rewolucja, od religii obrzędowej do religii indywidualnej, tzn. indywidualnego poszukiwania - tłumaczył w rozmowie dla Polskiego Radia.

Poeta zwrócił uwagę, że poezja już od końca XIX wieku odgrywała rolę – jak to określał – "substytutu religii". - Nigdy nie byłem tego zwolennikiem. Poezja nie zastępuje religii, ale może być siłą napędową do myślenia religijnego.

Teologia - niewyczerpane źródło inspiracji poety

Głównym tematem, który poruszał Czesław Miłosz w Traktacie teologicznym, był katolicyzm. Jak podkreślił w swojej opowieści, teologia katolicka kryje w sobie zagadki, które są doskonałym materiałem do twórczej eksploracji. - Teologia jest skrępowana, boi się herezji - stwierdził poeta. - Ale w okresie romantyzmu było mnóstwo lóż mistycznych, gdzie te tematy były bardzo dyskutowane.

Jednym z twórców, którzy – zdaniem Czesława Miłosza – zaliczają się do myślicieli religijnych, jest Adam Mickiewicz. Poeta w swoim wierszu napisał o nim, że jest "zmieniony w rekwizyt patriotyzmu dla pouczenia młodzieży".

Mickiewicz sekretny

- Mickiewicz jest poetą bardzo sekretnym. Myślę, że młodzież w Polsce otrzymuje jego obraz jako tej starej Polski romantyzmu i męczeństwa. A mnie interesuje specjalnie młody Mickiewicz. Jego młodość pełna była zainteresowań heretycznych. On żył w epoce tzw. lóż mistycznych i to pozostało mu na całe życie. Ja bronię tego Mickiewicza, który ani w kategoriach socjologicznych, ani patriotycznych, ani politycznych nie jest dla mnie tak ważny, jak ten Mickiewicz sekretny - opowiadał dziewięćdziesięcioletni Czesław Miłosz.

***

Czesław Miłosz - poeta, prozaik, eseista, historyk literatury, tłumacz, dyplomata. Urodził się 30 czerwca 1911 roku w Szetejniach na Litwie. Debiutował w 1933 "Poematem o czasie zastygłym".

W latach 1951-1993 przebywał na emigracji, do 1960 we Francji, potem w Stanach Zjednoczonych. W Polsce do 1980 obłożony cenzurą, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1980 roku. Profesor Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley i Uniwersytetu Harvarda. Jego książki zostały przetłumaczone na 44 języki.

Uznając zasługi Czesława Miłosza w kształtowaniu polskiej literatury, języka, niezależności intelektualnej i kulturowej otwartości, Senat Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił - w dwudziestą rocznicę śmierci poety - rok 2024 Rokiem Czesława Miłosza.

***

Tytuł audycji: "Miłosz jak świat" w paśmie Rozmowy po zmroku

Prowadziła: Małgorzata Szymankiewicz

Data emisji: 2.09.2024

Godz. emisji: 19.30

am/wmkor/pg

Czytaj także

Debata Dwójki: co nam zostało z Miłosza? "Jego teksty stają się na nowo aktualne" [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2024 13:02
Na Zachodzie wydawane są kolejne książki poświęcone Czesławowi Miłoszowi i jego twórczości. Także w Polsce coraz więcej osób wraca do jego poezji. Prof. Andrzej Franaszek ocenił w trakcie Debaty Dwójki, że jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest aktualność twórczości poety. Wraz z nim udział w dyskusji w Programie 2 Polskiego Radia wzięli: Jerzy Illg, prof. Ewa Kołodziejczyk i Natalia Malek.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Miłosz nieoczywisty, czyli świat pełen rzeczy

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2024 20:00
W kolejnej odsłonie cyklu przygotowanego z okazji Roku Czesława Miłosza wędrowaliśmy tropem rzeczy, zarówno w biografii pisarza, jak i jego poetyckiej twórczości. Naszym przewodnikiem był Michał Szymański, kurator wystawy "Miłosz. Powrót".
rozwiń zwiń