Sylwia Zientek: Anna Bilińska pokazała Polkom, że kariera jest możliwa

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2021 22:00
- Miałam duży problem, aby skompletować listę nazwisk bohaterek mojej książki. Tych malarek było około dwustu, starałam się pokazać ewolucję ich dróg życiowych w świecie artystycznym. Czytelnicy towarzyszą artystkom w Paryżu od XIX wieku, aż po lata 60. i 70. następnego stulecia - mówiła na antenie Dwójki pisarka Sylwia Zientek, autorka książki "Polki na Montparnassie".
Polki na Montparnassie
Polki na MontparnassieFoto: mat. promocyjne

Sylwia Zientek powiedziała, że dopiero od początku XX wieku na ziemiach polskich kobiety mogły studiować na uczelniach artystycznych. - Trudno sobie wyobrazić karierę z bazą na prywatnych lekcjach rysunku. Trzeba było pokazywać swe obrazy na istotnych wystawach, czyli właściwie tylko w Warszawie, Krakowie i Lwowie.


Posłuchaj
28:51 Dwójka Rozmowy po zmroku 2.09.2021, część 1.mp3 Rozmowa z Sylwią Zientek, autorką książki "Polki na Montparnassie", część 1 (Rozmowy po zmroku/Dwójka)

16:35 Dwójka Rozmowy po zmroku 2.09.2021, część 2.mp3 Rozmowa z Sylwią Zientek, autorką książki "Polki na Montparnassie", część 2 (Rozmowy po zmroku/Dwójka)

Autorka książki przypomniała, że imprezą o randze światowej był salon paryski, gdzie prezentowano tysiące obrazów. - Aby tam się dostać, kobiety musiały się nauczyć malować żywych ludzi, a uważano to za niemoralne. Dlatego musiały wyjeżdżać, w Paryżu nie mogły uczęszczać do publicznych szkół wyższych, ale w szkołach prywatnych dopuszczano rysowanie żywych modeli przez kobiety, to otwierało im drzwi do świata sztuki - mówiła na antenie Dwójki Sylwia Zientek.

Czytaj też:

Według gościa audycji, artystki, które wyjechały do Paryża, dużo zawdzięczały Wojciechowi Gersonowi. - Dzięki niemu miały przekonanie, że ścieżka, którą podążają, jest słuszna. On widział potencjał kobiet w malowaniu portretów, co dałoby im możliwość zarobkowania, zdobycia zawodu. Anna Bilińska jest znana głównie jako portrecistka. Większość tych pań znała język francuski, dlatego Paryż był dla nich miejscem atrakcyjnym i bliskim sercu ze względu na konotacje historyczne, także emigracji - stwierdziła. 

Sylwia Zientek mówiła też, że szokujące było dla niej poznanie realiów pracy malarek w pracowni. - Chciały pracować więcej, niż to było możliwe, a wyobraźmy sobie stanie przy sztalugach przez siedem godzin w gorsecie. Pamiętajmy także o tym, że opuszczały gniazdo rodzinne, a pobyt za granicą był związany z ogromnym ciężarem finansowym. Anna Bilińska miała duże kłopoty finansowe, one poświęcały tak wiele, aby pokazać, że to wszystko jest czegoś warte - zaznaczyła.

To właśnie Anna Bilińska zrobiła największą, międzynarodową karierę. - Otrzymała srebrny medal na salonie paryskim w 1887 za słynny "Autoportret z paletą", pełny szczerości obraz, na którym jest potargana i w fartuchu roboczym. To był początek jej wielkiej kariery, pokazywała swoje prace w Londynie i Berlinie, nie zdążyła się z sukcesami zaprezentować w Polsce, zmarła przedwcześnie z powodu choroby serca. Wróciła do Warszawy, aby założyć szkołę rysunku dla dziewcząt, chciała się podzielić swoją wiedzą. Nie zdążyła namalować wielkich obrazów historycznych, o których marzyła - powiedziała Sylwia Zientek.

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Sylwia Zientek (autorka książki "Polki na Montparnassie")

Data emisji: 2.09.2021

Godzina emisji: 21.30

mo

Czytaj także

"Dwie Fridy". Podwójny autoportret

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2020 15:00
Obraz "Dwie Fridy" powstał w 1939 roku – w ważnym czasie zarówno w życiu prywatnym, jak i w karierze artystycznej Fridy Kahlo. W listopadzie otrzymała pozew rozwodowy od męża. (Ich rozłąka nie trwała długo, w grudniu 1940 roku zeszli się ponownie). W takich okolicznościach zamówiono u Fridy Kahlo dwa dzieła, które zostały pokazane na międzynarodowej wystawie surrealizmu w Meksyku w 1940 roku. Jednym z nich był monumentalny podwójny autoportret.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Olga Boznańska "W pracowni"

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2021 15:00
Scenerią obrazu jest monachijska pracownia Olgi Boznańskiej, wypełniona rekwizytami i widokami znanymi z innych jej dzieł, ale też fotografii.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wszystkie twarze Anny Bilińskiej

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2021 08:30
Od 26 czerwca br. trwa w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawa twórczości Anny Bilińskiej-Bohdanowiczowej (1854-1893). Właśnie ta prezentacja była pretekstem do rozmowy o wybitnej artystce malarce z jedną z kuratorek wystawy, Renatą Higersberger.
rozwiń zwiń