Aleksander Fredro - humorysta i satyryk. "Ten humor odsłania zupełnie inne sensy"

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2023 22:00
- Zabawa konwencją jest u Fredry bardzo wyraźna, ale z drugiej strony tu i ówdzie przebłyskuje pewna taka wrażliwość libertyna raczej. Ten humor chwilami bywa bardzo dwuznaczny i odsłania zupełnie inne sensy. To też powoduje, że Fredro jest znacznie ciekawszy jako komediopisarz - mówił w Dwójce dr Patryk Kencki z Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
Przedstawienie Zemsta w Teatrze Polskim w Warszawie. Na zdjęciu Lidia Sadowa i Jarosław Gajewski
Przedstawienie "Zemsta" w Teatrze Polskim w Warszawie. Na zdjęciu Lidia Sadowa i Jarosław GajewskiFoto: Robert Jaworski/Forum
  • Aleksander Fredro to najwybitniejszy polski komediopisarz, a także pamiętnikarz, poeta oraz żołnierz kampanii napoleońskich.
  • W związku z przypadającą w tym roku 230. rocznicą urodzin pisarza Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił rok 2023 Rokiem Aleksandra Fredry.
  • O źródłach komizmu u Fredry opowiadali w radiowej Dwójce badacze dramatu i teatru: prof. Karol Samsel i dr Patryk Kencki.

Aleksander Fredro, okrzyknięty najwybitniejszym polskim komediopisarzem, uprawiając ten gatunek, zdefiniował pewną tradycję komiczną. Dobrym przykładem jest scena, w której rzekomo otruty Papkin pisze swój testament. Jego tragikomiczne położenie sprawia, że przyglądamy się zasadom własnych racji, zamiast wyśmiewać cudze. Zbudowane ze słabości postaci komedii Fredry rozśmieszają publiczność, która może udzielić im przebaczenia.

Aleksander Fredro - na tropie źródeł humoru komediopisarza

Humor rani i leczy, ponieważ komizm może zarówno wzniecać poczucie własnej wyższości, jak i skłaniać do empatii.

- Fredrowski narrator nie wierzy w wielkie prawdy i w wielkie historiozofie. To Dorota Siwicka, pisząc o "Trzy po trzy" stwierdziła, że historia w tych pamiętnikach z epoki napoleońskiej jest grą, której reguł człowiek nie zna, a Fredro nie miesza w swoją opowieść ani Boga, ani świętości, ani opatrzności. Fredro nie wierzy bowiem w żaden prowidencjalny porządek. Pamiętajmy, że "Trzy po trzy" jest nie tylko komiczne, ale również makabryczne - podkreślał prof. Karol Samsel z Uniwersytetu Warszawskiego.

Posłuchaj
28:47 2023_12_04 21_30_38_PR2_Rozmowy_po_zmroku.mp3 Źródła komizmu u Fredry (Twarze Fredry/Dwójka) 

Czy Fredro bawi bardziej jako wrażliwy humorysta, czy złośliwy satyryk? Czy komedia jest konserwatywnym gatunkiem literackim? W audycji rozmawialiśmy o specyfice komizmu autora "Zemsty".

***

Tytuł audycji: Twarze Fredry (pasmo "Rozmowy po zmroku")

Prowadził: Jan Kanty Zienko

Goście: prof. Karol Samsel i dr Patryk Kencki

Data emisji: 4.12.2023

Godz. emisji: 21.30

pg/mo

Czytaj także

Premiera w Dwójce: "Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca" Aleksandra Fredry [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2023 20:10
Program 2 Polskiego Radia zaprasza do wysłuchania premierowego słuchowiska "Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca" Aleksandra Fredry w adaptacji i reżyserii Waldemara Modestowicza. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Józef Bliziński a hrabia Fredro. "Jeśli pisał pod jego wpływem, to na podstawie lektury"

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2023 22:00
- Koniec dramaturgii Aleksandra Fredry datuje się na 1835 rok. Stąd też powstał taki rodzaj powiedzenia, że Fredro pisał do powstania listopadowego, a Bliziński od powstania listopadowego. Oczywiście jest to pewien skrót myślowy, ponieważ Bliziński miał 3 lata, kiedy wybuchło powstanie, a dość późno zaczął pisać - mówiła w Dwójce dr hab. Jagoda Hernik-Spalińska z Instytutu Sztuki PAN.
rozwiń zwiń