- Fundacja Zwolnieni z Teorii przeprowadziła eksperyment, w którym sprawdziła czy sztuczna inteligencja zda maturę z języka polskiej. Model Prymus osiągnął wynik 62 proc.
- Fundacja postuluje zmiany w polskim systemie edukacji, który jest przeciążony.
- Ewa Siemińska zdradziła, że nauczyciele współpracujący z fundacją obserwują rozwój uczniów, który dotychczas nie był możliwy.
Fundacja Zwolnieni z Teorii przeprowadziła eksperyment, w którym Prymus - specjalnie przygotowany model językowy AI - zdał maturę z języka polskiego. Zrobił to w około 30 minut i osiągnął niezłe wyniki. Inicjatorzy kampanii "Otwarci na zmianę" otwierają dyskusję nt. konieczność pilnych zmian w polskiej szkole. Mniej teorii i więcej praktyki - apelują i proponują wprowadzenie realnego czasu w szkole na aktywności, które umożliwią uczniom rozwijanie kompetencji przyszłości.
Matura z języka polskiego i sztuczna inteligencja
Emir Schahed powiedział w audycji, że wybór matury z języka polskiego nie był przypadkowy. - Celowo wybraliśmy maturę z języka polskiego. Ona jest najmniej zero-jedynkowa i algorytmowa. Matematyka i przedmioty przyrodnicze są łatwe do odwzorowania przez sztuczną inteligencję i komputer, który działa na algorytmie - podkreślił.
- Język polski wymaga kreatywności, emocji, interpretacji i zrozumienia tekstu. Wydawało się, że z tym sztuczna inteligencja ma problem. Jest w tym trochę prawdy, bo Prymus nie zdał matury na 100 proc., ale zdał ją na 62 proc. Oznacza to, że ją zaliczył - powiedział.
Przygotowania AI do matury
Gość Dwójki zdradził także jak wyglądały przygotowania Prymusa do matury. - Sztuczna inteligencja została nakarmiona podstawą programową z języka polskiego. Został nakarmiony wszystkimi pytaniami z tegorocznej podstawowej matury i wymaganiami, które stawiamy przed prawdziwymi maturzystami - zdradził.
- Te wszystkie połączone elementy pozwoliły Prymusowi napisać maturę - dodał.
Czytaj także:
Klucz egzaminu maturalnego
Ewa Siemińska dodała również, że materiały wgrane do sztucznej inteligencji szły w parze z tym, czego uczą się maturzyści. - Sztucznej inteligencji można też zaprezentować interpretacje dzieł literackich. Mówię trochę żartem, ale jest to prawda, że trochę tak kształtujemy młodzież. Karmiliśmy Prymusa utworami, ich interpretacjami, tym jak można rozpatrywać konteksty literackie, z jakiego okresu pochodzi utwór. To wszystko jest ogólnie dostępną wiedzą - powiedziała.
- Do tego na stronie CKE dostępne są arkusze z ubiegłych lat. Mogliśmy więc nauczyć Prymusa jak wpisać się w klucz egzaminu - dodała.
Praca z uczniami i podstawa programowa
Ewa Siemińska zdradziła także, że Fundacja Zwolnieni z Teorii ściśle współpracuje z nauczycielami. Model edukacji, który oferują szkołom przynosi pozytywne efekty. - Nasza fundacja działa od 10 lat, a od 5 lat pracujemy z nauczycielami, którzy są otwarci na zmiany. Dołączyli do nas z potrzeby innego rodzaju pracy z uczniami. Na lekcji jest gonitwa, bo nauczyciele mają nałożoną dużą presję przez system - oceniła.
Różnica pomiędzy obowiązującą podstawą programową a projektami oferowanymi przez fundację oraz ich efekty są widoczne gołym okiem. - To nie my przyswajaliśmy potrzebną wiedzę tak, aby ją zrozumieć, ale trzeba było gonić za podstawą programową. Nauczyciele mówią, że wartość projektów, które realizują z uczniami jest ogromna (…) Uczniowie, którzy zdobywają kompetencje, na które wcześniej nie mieli szans, nagle zakładają stowarzyszenia, firmy, są odważni i podejmują decyzję, których wcześniej by nie podjęli - powiedziała Ewa Siemińska.
15:24 PR2 2024_05_21-08-32-49.mp3 Ewa Siemińska i Emir Chahed o sztucznej inteligencji i zmianach w edukacji (Poranek Dwójki)
***
Tytuł audycji: Poranek Dwójki
Prowadziła: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Gość: Ewa Siemińska i Emir Chahed (Fundacja Zwolnieni z Teorii)
Data emisji: 21.05.2024
Godzina emisji: 8.30
dz/pg