Polska obywatelska z oświeceniowego musicalu

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2015 12:00
- Pod płaszczykiem komedii erotycznej libretto Bogusławskiego przemyca zaskakująco nowoczesną utopię - mówił Jarosław Kilian, reżyser "Cudu albo Krakowiaków i Górali" w Operze Narodowej.
Audio
  • Jarosław o spektaklu "Cud albo Krakowiaki i Górale" (Poranek Dwójki)
Opera Kameralna, rok 1999. Próba generalna przed premierą Cudu, czyli Krakowiaków i Górali w reżyserii Kazimierza Dejmka.
Opera Kameralna, rok 1999. Próba generalna przed premierą "Cudu, czyli Krakowiaków i Górali" w reżyserii Kazimierza Dejmka.Foto: PAP/Andrzej Rybyczyński

- Maszyna elektroakustyczna na scenie symbolizuje iskrę oświecenia, która z włościan miała uczynić obywateli – wyjaśnił nasz gość - Po dwustu latach, żyjąc w społeczeństwie obywatelskim, wiemy, że owa utopia się ziściła - dodał.

Nowa inscenizacja "Krakowiaków i Górali" (premiera: 13 marca) dociera do źródeł pierwszej polskiej opery narodowej na wielu poziomach. Twórcy postarali się odtworzyć nie tylko oryginalny tekst śpiewogry (czyli XVIII-wiecznego musicalu), lecz także jego brzmienie, a nawet rozstawienie instrumentów w orkiestrze. Bywało, że ich poszukiwania miały więcej wspólnego z pracą detektywów niż artystów operowych...

***

Prowadzenie: Tomasz Obertyn

Gość: Jarosław Kilian (reżyser "Cudu albo Krakowiaków i Górali" w Operze Narodowej)

Data emisji: 10.03.2015

Godzina emisji: 8.35

Materiał wyemitowany w audycji "Poranek Dwójki"

mm/jp

Czytaj także

Opera w czasach kryzysu. Bilet za 700zł?

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2015 22:00
- Tyle by kosztował, gdyby Opera Bałtycka w Gdańsku została pozbawiona wsparcia publicznego – powiedział dyrektor Marek Weiss. Dokąd może doprowadzić redukcja budżetów polskich oper?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Przed premierą: Maria Stuarda

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2015 08:02
Zapraszamy do wysłuchania reportażu z przygotowań do premiery nowego spektaklu w Teatrze Wielkim Operze Narodowej.
rozwiń zwiń