"Chopin i jego Europa". Czekamy na Zimermana i Polliniego...

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2014 20:00
- Warszawa, miasto młodości kompozytora, zasługiwała na taki festiwal - uważa krytyk muzyczny Dorota Szwarcman. Na kilka dni przed finałem 10 Festiwalu "Chopin i jego Europa" rozmawialiśmy w Dwójce o przemożnym wpływie, jaki wywarł on na życie muzyczne w Polsce i na świecie.
Audio
  • "Chopin i jego Europa". Czekamy na Zimermana i Polliniego... (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Krytyk muzyczny Stanisław Dybowski i dyrektor artystyczny Festiwalu Chopin i jego Europa  Stanisław Leszczyński
Krytyk muzyczny Stanisław Dybowski i dyrektor artystyczny Festiwalu "Chopin i jego Europa" Stanisław LeszczyńskiFoto: Grzegorz Śledź / PR2

- To festiwal wyjątkowy, bo sięga po artystów z najwyższej półki, a jednocześnie nie „kupuje” gotowych programów, lecz składa u wykonawców swego rodzaju zamówienia. Potem często zdarza się, że ci artyści jadą z nowym programem w świat - podkreślał krytyk Jacek Marczyński. - W ten sposób sami poznajemy zapomnianą polską literaturę muzyczną i pokazujemy ją światu - dodał muzykolog Stanisław Dybowski.

Jacek
Jacek Marczyński, fot. Grzegorz Śledź / PR2

 

- Jak dotychczas nie udało nam się zaprosić tylko Polliniego i Zimermana - pochwalił się dyrektor "Chopina i jego Europy" Stanisław Leszczyński, za sprawą którego do Warszawy zjeżdżają rok rocznie największe gwiazdy światowej pianistyki, nie wyłączając Marthy Argerich. Ale dumą naprawa go inny fakt. - Fantastycznie poszerzyła się nasza festiwalowa rodzina, grupa znakomitych artystów regularnie odwiedzających Warszawę i z imprezą mocno związanych. Frans Brüggen polecił nam Kristiana Bezuidenhouta, Howard Shelley przedstawił nam Jana Lisieckiego, a dzięki Andreasowi Steierowi znamy Tobiasa Kocha - wymieniał Leszczyński.

Stanisław
Stanisław Leszczyński i Marek Bracha, fot. Grzegorz Śledź / PR2

Nie sposób wspomnieć o jeszcze jednym dokonaniu festiwalu, jakim jest spopularyzowanie wykonawstwa na instrumentach historycznych muzyki Chopina oraz innych kompozytorów z jego epoki. -To nie muzealnictwo lecz, paradoksalnie, propozycja przemawiająca do wrażliwości współczesnego słuchacza. "Chopin i jego Europa" pokazuje polskiego klasyka właśnie jako twórcę żywego, znakomicie sprawdzającego się zarówno w konfrontacji z muzyką dawną, jak też współczesną - podsumował Jacek Marczyński.

 

Zachęcamy do wysłuchania rozmowy, którą poprowadziła Róża Światczyńska, a w której udział wziął także pianista Marek Bracha. Poza tym o w audycji "O wszystkim z kulturą" wypowiadał się nowojorski krytyk Roman Markowicz oraz profesor Bohdan Cichocki, miłośnik festiwalu, a prywatnie fizyk atomowy.

Zapraszamy ponadto do naszego serwisu specjalnego poświęconego Festiwalowi "Chopin i jego Europa", w którym posłuchać można m.in. wywiadów z gwiazdami imprezy, w tym z Andreasem Staierem, Janem Lisieckim i Dejanem Lazićem.

A przed nami następujące transmisje:

29.08

Koncert Orkiestry XVIII wieku i znakomitych solistów; Nelson Goerner i Alexey Zuev – fortepiany; dyr. Kenneth Montgomery

Ludwig van Beethoven II Koncert fortepianowy B-dur op. 19

Edward Grieg Koncert fortepianowy a-moll op. 16

Wolfgang Amadeus Mozart Symfonia C-dur „Jowiszowa" KV 551

Dyrygent Kenneth Montgomery zastąpi zmarłego niedawno Fransa Brüggena.

30.08

Recital fortepianowy François Dumonta

Thomas Tellefsen 3 Feuillets d’album op. 16, Ballada c-moll op. 28

Fryderyk Chopin Ballada F-dur op. 38

Thomas Tellefsen Nokturn F-dur op. 2, Tarantelle Es-dur op. 6

Fryderyk Chopin Ballada As-dur op. 47, Ballada g-moll op. 23

Thomas Tellefsen Nokturn Ges-dur op. 39, Nokturn B-dur op. 17

Fryderyk Chopin Ballada f-moll op. 52

*

Wolfgang Amadeus Mozart Cosi fan tutte (wersja półsceniczna)

Wyk. Kate Valentine (Fiordiligi); Rosanne van Sandwijk (Dorabella); Ilse Eerens (Despina); Anders J. Dahlin (Ferrando); André Morsch (Guglielmo); Frans Fiselier (Don Alfonso); Cappella Amsterdam; Orkiestra XVIII wieku; Ed Spanjaard (dyrygent)

31.08

Inon Barnatan – recital fortepianowy (Sala Kameralna Filharmonii Narodowej w Warszawie)
César Franck Preludium, Chorał i Fuga, Fryderyk Chopin IV Scherzo E-dur op. 54, Samuel Barber Sonata es-moll op. 26, Franciszek Schubert Sonata A-dur (D. 959)

*

Finałowy koncert symfoniczny - Orkiestra XVIII wieku oraz soliści: Nelson Goerner i Dang Thai Son – fortepiany historyczne; dyr. Kenneth Montgomery (w zastępstwie zmarłego Fransa Brüggena)

Ludwig van Beethoven V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 (Nelson Goerner), Fryderyk Chopin Koncert e-moll op. 11 (Dang Thai Son)

 

mm

Czytaj także

Andreas Staier: od geniusza można się wiele nauczyć, nawet gdy myje zęby

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2014 14:00
O swoich doświadczeniach z pieśniami Chopina oraz problemach z innymi utworami polskiego kompozytora znakomity niemiecki pianista Andreas Staier mówił w przerwie środowego recitalu na Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Hana Blažikova: podobieństwo czeskiego i polskiego bywa zdradliwe

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2014 14:05
Hana Blažikova nie po raz pierwszy wykonywała na Festiwalu "Chopin i jego Europa" pieśni wybitnego polskiego kompozytora. Wciąż największym wyzwaniem w ich interpretacji okazuje się... języki polski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Raffaela Milanesi: nie jestem śpiewaczką cyrkową

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2014 14:25
- Nie zamierzam się popisywać możliwościami i skalą. Dlatego w programie warszawskiego koncertu znalazły się całe sceny, a nie same arie. Ponadto wybrałam partie napisane dla silnych głosów o ciemnej barwie - podkreślała włoska sopranistka przed występem na Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Chopin w chatce Jehkina Iivany, czyli Północ według Olli Mustonena

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2014 13:00
- Kiedy wędrowny pieśniarz przedstawiał losy jakiegoś mitycznego bohatera, to tak naprawdę śpiewał o sobie. Podobnie jest z wykonawcami muzyki klasycznej. Dzięki temu muzyk Bacha czy Beethovena jest wciąż żywa - mówił Olli Mustonen, pianista i kompozytor, który w środę wystąpił na Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń