- To festiwal wyjątkowy, bo sięga po artystów z najwyższej półki, a jednocześnie nie „kupuje” gotowych programów, lecz składa u wykonawców swego rodzaju zamówienia. Potem często zdarza się, że ci artyści jadą z nowym programem w świat - podkreślał krytyk Jacek Marczyński. - W ten sposób sami poznajemy zapomnianą polską literaturę muzyczną i pokazujemy ją światu - dodał muzykolog Stanisław Dybowski.
Jacek Marczyński, fot. Grzegorz Śledź / PR2
- Jak dotychczas nie udało nam się zaprosić tylko Polliniego i Zimermana - pochwalił się dyrektor "Chopina i jego Europy" Stanisław Leszczyński, za sprawą którego do Warszawy zjeżdżają rok rocznie największe gwiazdy światowej pianistyki, nie wyłączając Marthy Argerich. Ale dumą naprawa go inny fakt. - Fantastycznie poszerzyła się nasza festiwalowa rodzina, grupa znakomitych artystów regularnie odwiedzających Warszawę i z imprezą mocno związanych. Frans Brüggen polecił nam Kristiana Bezuidenhouta, Howard Shelley przedstawił nam Jana Lisieckiego, a dzięki Andreasowi Steierowi znamy Tobiasa Kocha - wymieniał Leszczyński.
Stanisław Leszczyński i Marek Bracha, fot. Grzegorz Śledź / PR2
Nie sposób wspomnieć o jeszcze jednym dokonaniu festiwalu, jakim jest spopularyzowanie wykonawstwa na instrumentach historycznych muzyki Chopina oraz innych kompozytorów z jego epoki. -To nie muzealnictwo lecz, paradoksalnie, propozycja przemawiająca do wrażliwości współczesnego słuchacza. "Chopin i jego Europa" pokazuje polskiego klasyka właśnie jako twórcę żywego, znakomicie sprawdzającego się zarówno w konfrontacji z muzyką dawną, jak też współczesną - podsumował Jacek Marczyński.
Zachęcamy do wysłuchania rozmowy, którą poprowadziła Róża Światczyńska, a w której udział wziął także pianista Marek Bracha. Poza tym o w audycji "O wszystkim z kulturą" wypowiadał się nowojorski krytyk Roman Markowicz oraz profesor Bohdan Cichocki, miłośnik festiwalu, a prywatnie fizyk atomowy.
Zapraszamy ponadto do naszego serwisu specjalnego poświęconego Festiwalowi "Chopin i jego Europa", w którym posłuchać można m.in. wywiadów z gwiazdami imprezy, w tym z Andreasem Staierem, Janem Lisieckim i Dejanem Lazićem.
A przed nami następujące transmisje:
29.08
Koncert Orkiestry XVIII wieku i znakomitych solistów; Nelson Goerner i Alexey Zuev – fortepiany; dyr. Kenneth Montgomery
Ludwig van Beethoven II Koncert fortepianowy B-dur op. 19
Edward Grieg Koncert fortepianowy a-moll op. 16
Wolfgang Amadeus Mozart Symfonia C-dur „Jowiszowa" KV 551
Dyrygent Kenneth Montgomery zastąpi zmarłego niedawno Fransa Brüggena.
30.08
Recital fortepianowy François Dumonta
Thomas Tellefsen 3 Feuillets d’album op. 16, Ballada c-moll op. 28
Fryderyk Chopin Ballada F-dur op. 38
Thomas Tellefsen Nokturn F-dur op. 2, Tarantelle Es-dur op. 6
Fryderyk Chopin Ballada As-dur op. 47, Ballada g-moll op. 23
Thomas Tellefsen Nokturn Ges-dur op. 39, Nokturn B-dur op. 17
Fryderyk Chopin Ballada f-moll op. 52
*
Wolfgang Amadeus Mozart Cosi fan tutte (wersja półsceniczna)
Wyk. Kate Valentine (Fiordiligi); Rosanne van Sandwijk (Dorabella); Ilse Eerens (Despina); Anders J. Dahlin (Ferrando); André Morsch (Guglielmo); Frans Fiselier (Don Alfonso); Cappella Amsterdam; Orkiestra XVIII wieku; Ed Spanjaard (dyrygent)
31.08
Inon Barnatan – recital fortepianowy (Sala Kameralna Filharmonii Narodowej w Warszawie)
César Franck Preludium, Chorał i Fuga, Fryderyk Chopin IV Scherzo E-dur op. 54, Samuel Barber Sonata es-moll op. 26, Franciszek Schubert Sonata A-dur (D. 959)
*
Finałowy koncert symfoniczny - Orkiestra XVIII wieku oraz soliści: Nelson Goerner i Dang Thai Son – fortepiany historyczne; dyr. Kenneth Montgomery (w zastępstwie zmarłego Fransa Brüggena)
Ludwig van Beethoven V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 (Nelson Goerner), Fryderyk Chopin Koncert e-moll op. 11 (Dang Thai Son)
mm