Według projektu media publiczne przestaną być spółkami prawa handlowego, a staną się narodowymi instytucjami kultury, które będą finansowe nie z abonamentu, a poprzez powszechną opłatę audiowizualną. - Mam nadzieję, że to zmieni je na tyle, by realizowały misję - mówiła Elżbieta Kruk, która jest w tej kadencji sejmu szefową Komisji Kultury i Środków Przekazu.
Piotr Legutko, wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, które przedstawiło własny projekt reformy, stwierdził m.in., że "idea powrotu mediów publicznych do formuły instytucji użyteczności publicznej jest najlepszym buforem zabezpieczającym je przed komercjalizacją". Zaznaczył, że propozycja SDP w 90 procentach pokrywa się z projektem rządowym, choć pozostałe 10 procent może okazać się kluczową różnicą.
Natomiast prof. Maciej Mrozowski zauważył m.in., że mało prawdopodobna jest całkowita rezygnacja z reklam, i dodał, że dekomercjalizacja mediów bardzo ucieszy... reklamodawców. Goście Dwójki rozważali także problem upolitycznienia (bądź upartyjnienia) mediów.
***
Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą
Prowadzi: Bartosz Panek
Goście: prof. Maciej Mrozowski (medioznawca, wykładowca SWPS), Piotr Legutko (wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich), Elżbieta Kruk (szefowa Komisji Kultury i Środków Przekazu), Joanna Lichocka (dziennikarka, posłanka na Sejm VIII kadencji)
Data emisji: 9.12.2015
Godzina emisji: 18.00
mc/ag