"Dziady". Co Mickiewicz chce powiedzieć współczesnym?

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2015 11:00
- Wydarzenia ostatnich lat skłaniają do tego, żeby tekstem "Dziadów" znów dziś z widzem rozmawiać - tłumaczył aktualną popularność dramatu Mickiewicza Paweł Passini.
Audio
  • Na czym polega teatralna atrakcyjność "Dziadów"? (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Próba prasowa Dziadów części III Adama Mickiewicza w reżyserii Michała Zadary, na scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego w Teatrze Polskim we Wrocławiu.
Próba prasowa "Dziadów" części III Adama Mickiewicza w reżyserii Michała Zadary, na scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego w Teatrze Polskim we Wrocławiu.Foto: PAP/Maciej Kulczyński

Arcydramat Mickiewicza przypomnieli ostatnio: Michał Zadara, który postanowił wystawić "Dziady”, po raz pierwszy w historii bez żadnych skrótów; Radosław Rychcik, który zrealizował dzieło zanurzone w amerykańskiej popkulturze i Paweł Passini, który połączył plan aktorski  z… lalkowym. Ten ostatni reżyser wyjaśniał, że "Dziady" to nie tylko sztuka o charakterze romantycznym, ale przede wszystkim wielkie pytanie o sens teatru i jego aktualną wrażliwość.

- My się wciąż karmimy myślami, że ten arcydramat ma tak poważne aktorskie i reżyserskie wyzwania - podkreślał Passini.

Na czym polega trudność "Dziadów". Co w tym dramacie jest szczególnie ciekawe z perspektywy współczesnego widza?

***
Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Jacek Wakar

Goście: Paweł Passini i Radosław Rychcik (reżyserzy), Daniel Przastek (dramaturg)

Data emisji: 14.04.2015

Godzina emisji: 18.00

bch/pg

Czytaj także

Kogo widz nie powinien zobaczyć w teatrze?

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2015 23:00
Jak odwraca się uwagę, gdy na scenie coś dzieje się niezgodnie z planem lub zdarzy się awaria? W Dwójce rozmawialiśmy z osobami, bez których teatr nie może istnieć.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Spotkanie z Michałem Zadarą

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2015 08:00
Ceniony reżyser przygotowuje w Teatrze Polskim we Wrocławiu III część "Dziadów" Adama Mickiewicza bez skrótów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Jan Klata pomylił Kraków z cmentarzem"

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2015 11:00
- Dyrektor Starego Teatru źle zdefiniował wroga. Kraków nie jest aż tak konserwatywny. To nie nekropolia, która czci tylko duchy na Wawelu - uważa krytyk Łukasz Drewniak.
rozwiń zwiń