Muzyka dawna w Polsce. Koniec etapu miłośników?

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2015 19:00
- Wykonawstwo historyczne stało się przez ostatnie dwadzieścia lat domeną zawodowców. To nie kwestia mody, lecz ważnego historycznego procesu - uważa Lilianna Stawarz z Warszawskiej Opery Kameralnej.
Audio
  • Rozmowa z szefami polskich zespołów muzyki dawnej o sytuacji zawodowej tego środowiska (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Lilianna Stawarz. Prowadzony przez nią Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej zatrudnia na etatach 35 muzyków. Niewiele wykonawców dawnego repertuaru w Polsce ma taki komfort
Lilianna Stawarz. Prowadzony przez nią Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej zatrudnia na etatach 35 muzyków. Niewiele wykonawców dawnego repertuaru w Polsce ma taki komfortFoto: Grzegorz Śledź/PR2

- Moje pokolenie uczyło się baroku poza studiami, zwykle przez samokształcenie. Gdy w połowie lat 90. dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej zdecydował o wykonaniu wszystkich oper Monterverdiego, nikt z nas nie wiedział, jak to należy robić. Uczyliśmy się od podstaw - wspominała obecna szefowa Zespołu Instrumentów Dawnych WOK. - Dziś bez problemu mogę przygotować wykonanie "Koronacji Poppei" ze studentami. Młodzi od początku kształcą się w tym kierunku, jest ich coraz więcej i są coraz lepsi - podkreśliła Lilianna Stawarz.

Ów entuzjazm widać także po stronie publiczności, która podczas koncertów muzyki dawnej wypełnia sale po brzegi. Dlaczego zatem spora część wykonawców - nawet Wrocławskiej Orkiestry Barokowej działającej przy Narodowym Forum Muzyki - pracuje na tzw. umowach śmieciowych?

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzenie: Jacek Hawryluk

Goście: Martyna Pastuszka (OH! – Orkiestra Historyczna), Lilianna Stawarz (Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense), Jan Tomasz Adamus (Capella Cracoviensis), Jarosław Thiel (Wrocławska Orkiestra Barokowa)

Data emisji: 8.06.2015

Godzina emisji: 18.00

mm/tj

Czytaj także

Temperowanie klawesynu z Lilianną Stawarz

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2015 17:00
Co oznacza, że klawesyn jest "dobrze temperowany" i czy Bach swój klawesyn "temperował"? Gościem audycji "Five o’clock" była Lilianna Stawarz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy opera barokowa nas zbawi?

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2014 22:00
- We Francji muzyka barokowa stała się lekarstwem na głęboki kryzys wokalistyki - mówił w Dwójce krytyk Piotr Kamiński. A co z Polską?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Opera w czasach kryzysu. Bilet za 700zł?

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2015 22:00
- Tyle by kosztował, gdyby Opera Bałtycka w Gdańsku została pozbawiona wsparcia publicznego – powiedział dyrektor Marek Weiss. Dokąd może doprowadzić redukcja budżetów polskich oper?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Vincent Dumestre: naukę muzyki zacznij, rysując instrument

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2017 10:00
- Na początek prosimy dzieci o zbudowanie instrumentów. Wycinają je z papieru, kleją, malują - opowiadał o "L’ecole harmonique" Vincent Dumestre, czołowy francuski wykonawca baroku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Paul Van Nevel i ślepe uliczki muzyki dawnej

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2015 14:00
W audycji "Między dźwiękami" rozmawialiśmy o dokonaniach belgijskiego dyrygenta i słuchaliśmy nagrania jego zespołu Huelgas Ensemble
rozwiń zwiń