Thomas Adès. Zaczął od... "plagiatu" Chopina

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2015 15:00
- Chopin był moją pierwszą miłością. Jako dziecko fascynowałem się szczególnie jego mazurkami - opowiadał brytyjski kompozytor, którego opera "Powder Her Face" miała niedawno swoją polską premierę.
Audio
  • Rozmowa z Thomasem Adèsem (Kwadrans bez muzyki/Dwójka)
Thomas Ads jest gwiazdą brytyjskiej muzyki współczesnej. Choć skomponował dotychczas tylko dwie opery, uważane są one już za klasykę gatunku
Thomas Adès jest gwiazdą brytyjskiej muzyki współczesnej. Choć skomponował dotychczas tylko dwie opery, uważane są one już za klasykę gatunkuFoto: PAP/ EPA/PAUL BUCK

Spektakl w Operze Narodowej poprzedził autorski recital fortepianowy Adèsa, na którym zabrzmiały miedzy innymi jego - stanowiące hołd dla Chopina - Mazurki. To zresztą nie jedyne utwóry, w których Brytyjczyk nawiązał do polskiego kompozytora. - Swoją pierwszą kompozycję napisałem w wieku 9, może 10 lat. Byłem bardzo dumny z melodii, która narodziła się w mojej głowie. Kilka lat później okazało się, że to temat... jednego z Chopinowskich "Polonezów" - wspominał Adès z uśmiechem.

Co równie ciekawe, w jego błyskotliwej karierze kompozytorskiej pewną rolę odegrała lektura brukowców oraz niechlubny incydent z prezydentury Billa Clintona.

***

Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki

Prowadzący: Krzysztof Dziuba

Goście: Thomas Adès (ceniony brytyjski kompozytor)

Data emisji: 12.05.2015

Godzina emisji: 15.00

mm/bch

Czytaj także

"Répons" – arcydzieło Bouleza minuta po minucie

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2015 13:00
Dwójka świętuje 90. urodziny jednego z najbardziej wpływowych kompozytorów XX wieku. Tym razem przyjrzeliśmy się jego muzyce pod mikroskopem.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Dream lake". Agata Zubel śpiewa o aligatorze

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2015 10:00
– Na płycie znajduje się m.in. cykl pieśni Lutosławskiego na podstawie kapitalnych surrealistycznych wierszy Roberta Desnosa – mówiła śpiewaczka Agata Zubel o nowym albumie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Don Juan z brukowców w Operze Narodowej

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2015 14:00
- Gdy ją osądzano, odpowiedziała, że świadomie szła za pożądaniem. To ją czyni kobiecym Don Juanem - mówił reżyser Mariusz Treliński o księżnej Margaret, bohaterce opery "Powder Her Face".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kto stoi za sukcesem opery Szymanowskiego?

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2015 10:00
Czy dzieła Moniuszki i Pendereckiego mają szansę trafić, śladami "Króla Rogera", do Covent Garden, a potem do Metropolitan Opera? Zdaniem śpiewaczki Olgi Pasiecznik wystarczy odpowiedni lobbing.
rozwiń zwiń