Wiele wcieleń Michała Waszyńskiego
Michał Waszyński - jeden z najpłodniejszych reżyserów polskiego kina międzywojennego, w czasie II wojny wydostał się ze Związku Sowietckiego na mocy układu Sikorski-Majski. Kierował Czołówką Filmową przy Armii Andersa, dokumentując walki o Monte Cassino, ale też występy Polish Parade - czyli znakomitych artystów rewiowych i muzyków polskich, którzy także wydostali się z ZSRR.
Już po wojnie w 1948 roku w rzymskich studiach CINECITA zrealizował film fabularny "Daleka droga" o żołnierzach II Korpusu. Zagrały w nim m.in. Irena Bogdańska i Andrzejewska. Wyzyskał w nim dokumentalne materiały filmowe nakręcone pod Monte Cassino. Zrobił też autorski film włoski o człowieku, który traci pamięć, pracował u boku Orsona Wellesa przy filmie "Otello" realizowanym w Wenecji (był jego drugim reżyserem). Wreszcie: związał się z Hollywoodem lub raczej odnowił nawiązane przed wojną znajomości, bo już w 1934 nakręcił w koprodukcji z Universalem komedię kryzysową z udziałem Lody Halamy i Eugeniusza Bodo.
W latach 50. był odkrywcą talentu aktorskiego Audrey Hepburn i Sophii Loren oraz współpracownikiem producenta Samuela Bronstona, stopniowo stając się szarą eminencją jego powstałego pod Madrytem imperium filmowego. Brał udział w produkcji kilku amerykańskich superprodukcji kręconych we Włoszech i w Hiszpanii, m.in. "Bosonoga Contessa" (1954), "Spokojny Amerykanin" (1958), "Cyd" (1961) oraz "Upadek Cesarstwa Rzymskiego" (1964).
Prawdziwym arcydziełem jest jednak sygnowany przez niego film jidyszowy "Dybuk" na motywach sztuki Anskiego. Był to niewątpliwie najwybitniejszy film jidyszowy, ale ani jedyny, ani pierwszy.
***
Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki
Prowadzi: Anna Lisiecka
Gość: dr Roman Włodek (filmoznawca)
Data emisji: 3.08.2018
Godzina emisji: 22.45