Jurorzy "Płytowego Trybunału Dwójki" w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski wskazali najlepsze wykonanie Jeziora łabędziego op. 20 Piotra Czajkowskiego:
Państwowa Orkiestra Symfoniczna ZSRR (Russian State Symphony Orchestra), dyr. Jewgienij Swetłanow (nagranie: 1988 Moskwa, Melodia 1989)
Pozostałe nagrania wysłuchane w audycji:
- Minneapolis Symphony Orchestra, dyr. Antal Dorati (nagranie: 14/15.12.1954 Minneapolis; LP Mercury 1955/CD Mercury Living Presence),
- London Symphony Orchestra, dyr. André Previn (nagranie: maj/czerwiec 1976, Kingsway Hall, Londyn; LP EMI 1976/Warner Classics 2016),
- Boston Symphony Orchestra, dyr. Seiji Ozawa (nagranie: listopad 1978, Symphony Hall, Boston; LP DG 1979),
- London Symphony Orchestra, dyr. Michael Tilson Thomas (nagranie: maj 1990, Londyn; Sony Classical 1991),
- Orkiestra Teatru Maryjskiego, dyr. Valery Gergiew (nagranie: 28.05 – 4.06. 2006, Teatr Maryjski, Sankt Petersburg; Decca 2007),
- Państwowa Akademicka Orkiestra Symfoniczna Federacji Rosyjskiej im. J. Swetłanowa, dyr. Władimir Jurowski (nagranie: 2018, Moskwa; Pentatone 2018)
***
Jezioro łabędzie to historia o księciu, który zakochuje się w Królowej Łabędzi, dziewczynie zaklętej w ptaka, tylko w mroku nocy odzyskującej dawną postać. Zły czar może zdjąć z niej tylko wierna miłość narzeczonego. Ale choć książę taką miłość wyznaje i szczerze i wiernie jej dochowuje, zło triumfuje. Pełna niezwykłych zwrotów akcji anytbaśń zyskała niezwykle głębokie – w porównaniu ze schematyczną muzyką baletową XIX wieku – opracowanie muzyczne.
Premiera Jeziora łabędziego odbyła się 4 marca 1877 roku w Teatrze Bolszoj w Moskwie. Była to jedna z tych historycznych scenicznych klęsk, które po latach zostały zamienione w sukces.
A ten przyszedł po premierze petersburskiej w styczniu 1895 roku, czyli po blisko 18 latach, już po śmierci autora. Libretto Władimira Biegiczewa oraz Wasilija Gelcera zostało poprawione przez Modesta Czajkowskiego, brata kompozytora. Redakcję muzyczną przygotował Riccardo Drigo - Włoch, kapelmistrz i wieloletni dyrektor muzyczny Teatru Maryjskiego. Choreografię opracowali: Marius Petipa i Lew Iwanow. Od tego momentu historia Jeziora łabędziego rozpoczęła się na nowo.
***
Plan słuchania:
I runda
Akt II, nr 10, Scena (Moderato)
II runda
Akt II, nr 13 cz. IV – Taniec małych łabędzi (Allegro moderato)
III runda
Bal
Akt III, nr 20 – Taniec węgierski (czardasz) (Moderato assai – Allegro moderato – Vivace)
Akt III, nr 21 – Taniec hiszpański (Allegro non troppo: tempo di Bolero)
Akt III, nr 22 – Taniec neapolitański (Allegro moderato – Andantino quasi moderato)
Akt III, nr 23 - Mazurek
Finał
Akt I, nr 2 – Walc (Tempo di valse)
***
Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki
Prowadził: Jacek Hawryluk
Data emisji: 4.01.2020
Godzina emisji: 17.00
am