Decyzją Dwójkowego jury - Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Rafał Augustyn - najlepszym nagraniem "Pór roku" Josepha Haydna jest:
Genia Kühmeier – sopran (Hanna), Werner Güra – tenor (Łukasz), Christian Gerhaher – baryton (Szymon), Arnold Schoenberg Chor, Concentus Musicus Wien, dyr. Nikolaus Harnoncourt (Graz, live, 27 VI -2 VII 2007; 2 CD DHM/Sony Music 2008)
Album ten pokonał następujące wydawnictwa:
- Elfriede Trötschel – sopran (Hanna), Walther Ludwig – tenor (Łukasz), Josef Greindl – bas (Szymon), RIAS-Kammerchor, RIAS-Symphonie-Orchester Berlin, dyr. Ferenc Fricsay (Berlin, I 1952), DG 1952
- Gundula Janowitz – sopran (Hanna), Werner Hollweg – tenor (Łukasz), Walter Berry – bas (Łukasz), Chor des Deutschen Oper Berlin, Berliner Philharmoniker, dyr. Herbert von Karajan (XI 1972, LP His Master’s Voice/EMI Electrola 1973; CD “Karajan – The Complete EMI Recordings 1946-1984” EMI)
- Edith Mathis – sopran (Hanna), Siegfried Jerusalem – tenor (Łukasz), Dietrich Fischer-Dieskau – baryton (Łukasz), Chorus & Acadmy Of St. Martin-in-the-Fields, dyr. Neville Marriner (Londyn 1980, Philips 1981)
- Marlis Petersen – sopran (Hanna), Werner Güra – tenor (Łukasz), Dietrich Henschel – baryton (Szymon), RIAS-Kammerchor, Freiburger Barockorchester, dyr. René Jacobs (Innsbruck VIII 2003; 2 CD Harmonia Mundi 2004)
- Christina Landshamer – sopran (Hanna), Maximilian Schmitt – tenor (Łukasz), Florian Boesch – bas (Szymon), Collegium Vocale, Gent, Orchestre des Champs-Elysées, dyr. Philippe Herreweghe (Innsbruck 2013, 2 CD Phi/Outhere 2014)
***
A plan słuchania wyglądał następująco:
I runda
Wiosna
[1.] Uwertura (Largo)
[4.] Aria Szymona – Schon eilet froh der Ackersmann
II runda
Lato
[19.] Chór – Ach! Das Ungewitter naht!
III runda
Zima
[40.] Chór i Hanna – Knurre, schnurre, knurre!
Finał
Jesień
[23.] Tercet (Szymon, Hanna, Łukasz) i Chór - So lohnet die Natur den Fleiß
***
"Nieme skupienie, podziw i głośny entuzjazm ogarniały na przemian słuchaczy. Niezwykłe działanie potężnych wizji i szczęśliwych pomysłów przeszło najśmielsze oczekiwania" – tak pisał jeden z krytyków po premierze "Pór roku", która odbyła się 24 kwietnia 1801 roku w pałacu Schwarzenberga w Wiedniu. To była, dodajmy, premiera dla wybranego, arystokratycznego grona zaproszonych. Premiera publiczna, dla mieszkańców Wiednia, obyła się kilkanaście dni później - 19 maja.
Zarzuty, które pojawiały się to tu, to tam związane były z jakością tekstu, który został oparty na angielskim wierszu "The Seasons" Jamesa Thomsona. Ponoć na linii autor tekstu – kompozytor, czyli Gotfryd van Swieten i Jospeh Haydn, dochodziło do spięć. Haydn nie był zachwycony – zanotował nawet takie zdania: "Pory roku dobiły mnie; nie powinienem był ich pisać. Całymi nieraz dniami musiałem męczyć się z jednym miejscem".
***
Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki
Prowadzi: Jacek Hawryluk
Goście: Dorota Kozińska, Rafał Augustyn i Kacper Miklaszewski
Data emisji: 3.09.2016
Godzina emisji: 17.00