"Wesele Figara" z Teatro Regio w Turynie

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2018 16:28
W "Wieczorze operowym" wysłuchaliśmy retransmisji nieśmiertelnego dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Simone Alberghini i Paolo Gardina
Simone Alberghini i Paolo GardinaFoto: Ramella&Giannese/Teatro Regio Torino

"Wesele Figara" to pierwsza opera znanej spółki autorskiej Mozart-da Ponte. Razem stworzyli tylko trzy dzieła (pozostałe to "Don Giovanni" oraz "Cosí fan tutte"), ale każde przeszło do historii, a co ważniejsze - każde weszło na stałe do repertuaru światowego. Chociaż na początku wcale się na to nie zanosiło.

Pierwowzorem libretta "Wesela Figara" była sztuka Pierre'a Beaumarchais'go - ostra krytyka feudalizmu i arystokracji, która nie mogła się podobać władcom ówczesnej Europy. Mimo że Lorenzo da Ponte oczyścił intrygę z jawnych akcentów politycznych, cesarski Wiedeń zachował wobec dzieła rezerwę. Tak na wszelki wypadek.

Librecista pozostawił wartką akcję, wyraziście nakreślone postaci, żywe i wielowymiarowe. Relacje między osobami dramatu są prawdopodobne, przez co intryga wciąga słuchacza. Całość obraca się wokół prawa pierwszej nocy, które w swoich włościach zniósł hrabia Almaviva, ale które chciałby po cichu przywrócić, a to za sprawą pięknej Zuzanny, która właśnie wychodzi za wiernego sługę hrabiego – Figara. Prowadzi to do mnóstwa niezwykłych sytuacji, bowiem Almaviva i Figaro, zachowując pozory normalnych stosunków, stają się rywalami. A jednak, gdy obaj poczują się zagrożeni, połączą siły przeciw rozbuchanym hormonom Cherubina…

Znakomite libretto zyskało genialne opracowanie muzyczne. Jeśli nie przypadło ono do gustu wiedeńczykom, to natychmiast stało się sukcesem w Pradze, która odtąd pokochała Mozarta - jak się zdaje, z wzajemnością. Dziś już chyba nikogo nie trzeba przekonywać o wartości tego arcydzieła.

Wolfgang Amadeus Mozart Wesele Figara KV 492,

Wyk. Chór i Orkiestra Teatru Królewskiego w Turynie, dyr. Speranza Scappucci; soliści: Simone Alberghini – baryton (Hrabia Almaviva), Serena Farnocchia – sopran (Hrabina Rozyna), Paolo Bordogna – bas (Figaro), Maria Grazia Schiavo – sopran (Zuzanna), Paola Gardina – mezzosopran (Cherubin), Manuela Custer – sopran (Marcelina), Fabrizio Beggi – bas (Bartolo), Saverio Fiore – tenor (Basilio), Joshua Sanders – tenor (Don Curzio), Matteo Peirone – bas (Antonio), Mariasole Mainini – sopran (Barbarina), Manuela Giacomini – sopran, Claudia De Pian – mezzosopran

(Turyn, Teatro Regio, 26.06.2018)

***

Tytuł audycji: Wieczór operowy

Prowadziła: Magdalena Łoś

Data emisji: 20.10.2018

Godzina emisji: 20.05

bch/mko

Zobacz więcej na temat: opera
Czytaj także

Multimedia w operze i teatrze

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2018 16:40
Kim jest scenograf multimedialny, czym się różni od tradycyjnego scenografa czy animatora? Odpowiedzi na te pytania poszukiwaliśmy z artystą multimedialnym Sylwestrem Łuczakiem.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mistrz Tomasz Konieczny i młode talenty

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2018 15:30
W audycji zaprezentowaliśmy relację z warsztatów znakomitego basa z młodymi śpiewakami z Akademii Operowej w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.
rozwiń zwiń