Etnografki, antropolożki, profesorki. Polki na katedrze

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2022 21:00
Mają często zaskakujące życiorysy. Pokazują, że w czasach, w których kobiety miały ograniczone możliwości samostanowienia i własnego rozwoju potrafiły one odegrać znaczące role.
Audio
  • Ewa Klekot zaprasza na wystawę "Etnografki, antropolożki, profesorki" (Poranek Dwójki)
Fragment plakatu promującego wystawę
Fragment plakatu promującego wystawęFoto: mat. pras.

Pierwsza kobieta, która otrzymała w Polsce nominację profesorską, była etnografką! Pierwsza kobieta, która wykładała antropologię w Oksfordzie była polską uczoną! Wystawa „Etnografki, antropolożki, profesorki” nie opowiada o historii dyscypliny, lecz o jej herstoriach. Wystawa zwraca uwagę na to, że nie tylko mężczyźni budowali polską naukę i antropologię, kobiety odegrały w tym aspekcie ważną i istotną rolę.

Na ekspozycji „Etnografki, antropolożki, profesorki” w Muzeum Etnograficznym w Warszawie zaprezentowane zostaną badaczki mieszkające i pracujące poza granicami kraju jak i te, które wniosły wkład w rozwój instytucjonalnej etnologii w całej Polsce, a także te, których życie obejmuje oba te etapy. To wykładowczynie wyższych uczelni i organizatorki życia akademickiego, a także pracowniczki i kierowniczki muzeów, redaktorki wielotomowych wydawnictw naukowych i autorki znaczących publikacji. Więcej o ekspozycji opowiedziała nam jedna z kuratorek – sama związana z antropologią – dr Ewa Klekot.

Plakat wystawy Plakat wystawy

- Na wystawie wszystkie te kobiety patrzą na nas, patrzymy na ich portrety i widać na nich, jakie one były różne, widać i charaktery, i losy – mówiła w audycji dr Ewa Klekot, antropolożka, etnografka, kuratorka wystawy w PME. Jak mówiła, wystawa dotyczy głównie czasów profesjonalizacji kobiet w etnografii, choć i poprzedzający ten okres czas rozwoju etnografii jako zajęcia dla kobiet był bardzo ważny. – Profesjonalizacja jest tu jednak cezurą, wydaje mi się, że bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na zawodową rolę kobiet w naszej dyscyplinie, bez tych kobiet po prostu by nie było etnologii.

Nie oznacza to jednak, że wcześniej kobiety nie miały wkładu w rozwój tej nauki! Zanim etnologia trafiła „na katedry” wiele pasjonatek egzotycznych podróży, odmiennej, jak i rodzimej kultury spisywało swoje spostrzeżenia.

- Musiałyśmy wyznaczyć ramy, bo nie zmieściłybyśmy z wystawą o bardzo szeroko rozumianych korzeniach – przyznała dr Klekot – Okres poprzedzający profesjonalizację etnografii jako dyscypliny dla kobiet to czas, kiedy powstają te najważniejsze korpusy. Choćby kolekcje dotyczące polskiej kultury ludowej. Kobiety miały ogromny udział w ich powstawaniu! Wystarczy zajrzeć do czasopism, szacownych, acz wiekowych, jak „Wisła” czy „Zbiór wiadomości do antropologii krajowej” i zobaczyć, ile przyczynkarskich rzeczy publikowały tam kobiety mieszkające na wsi, pracujące we dworach w różnych funkcjach.

Ważna data to 1918 rok, gdy Polska jako kraj zaczyna funkcjonować i budować swoje struktury, a kobiety zyskują prawo głosu. Także przedstawione na wystawie badaczki to kobiety urodzone w latach 80. XIX w. po początek wieku XX. Rola kobiet w świecie akademickim w antropologii, etnografii była od początków bardzo ważna w porównaniu z innymi akademickimi dyscyplinami. Wydaje się, że w etnografii było im nieco łatwiej...

- Ponieważ była to dyscyplina traktująca o marginesach, egzotykach, ludziach na wsi… to nie była „super ważna”, z perspektywy dyskursu budującego politykę, dyscyplina – mówiła kuratorka wystawy.

Kariery światowe, ale i niezauważony dorobek naukowczyń, mało znane kobiece osobistości (także zagranicznego!) świata nauki – to wystawa dostępna w Państwowym Muzeum Etnograficznym ma na celu pokazać zwiedzającym. Otwarcie ekspozycji „Etnografki, antropolożki, profesorki” już we wtorek, 18 października 2022. Zapraszamy!

Do tego:

  • Zaproszenie na spektakl „Senjawazabawa”, kołysanki i piosenki dziecięce w Ośrodku Kultury Ochoty. Po wakacyjnej przerwie powraca cykl koncertowy Ośrodka zatytułowany "Wielogłosy". Kuratorką projektu, którego głównym zadaniem jest prezentacja polskiej i zagranicznej muzyki tradycyjnej jest Maniucha Bikont. Na otwarcie sezonu występuje zespół SENJAWAZABAWA w składzie Agata Harz, Paula Kinaszewska, Marta Maślanka i Katarzyna Szurman.


Posłuchaj
04:30 PR2 2022_10_15-07-51-19 kinaszewska.mp3 Paula Kinaszewska zaprasza na spektakl "Senjawazabawa" (Poranek Dwójki)

 

  • Zapowiedź 38. Ogólnopolskiego Konkursu Tradycyjnego Tańca Ludowego. 15 października 2022 r. w GCKSiR w Świlczy z s. w Trzcianie odbywa się Przegląd Konkursowy tradycyjnych ludowych tancerzy z całej Polski. Zaprezentują oni swoje umiejętności w dwóch kategoriach: grup i par tanecznych. Dodatkowo dzieci zaprezentują folklor swojego regionu w kategorii taneczne zabawy dziecięce. 16 października 2022 r. w WDK w Rzeszowie odbędzie się Koncert Galowy, na którym zaprezentują się laureaci oraz zostaną wręczone nagrody. Głównym celem Ogólnopolskiego Konkursu Tradycyjnego Tańca Ludowego jest ochrona przed zanikaniem tradycyjnego folkloru, a w szczególności tańca ludowego oraz całości kontekstu obrzędowego i obyczajowego nierozerwalnie z nim związanego. Konkurs niezmiennie od 1984 r. gromadzi miłośników folkloru, głównie tancerzy, lecz także muzykantów i śpiewaków, którzy prezentują rodzime formy taneczne charakterystyczne dla danego regionu, m.in. Podkarpacia (tu przede wszystkim typowe: polka w lewo, polka drąg, tramla, cebula, lasowiak, krzyżak, jacok i wiele innych). Wydarzenie zapowiada Dyrektor WDK w Rzeszowie - Damian Drąg.

    W ubiegły weekend (8-9.10) w Chłopkowie i okolicznych wsiach na Roztoczu dzięki przedstawicielom lubelskiego Towarzystwa dla Natury i Człowieka odbyła się jesienna odsłona słynnego festiwalu Fanfara. W jej ramach, poza przejazdem kultowej fury, koncertami orkiestr dętych i potańcówkami w miejscowych remizach, odbyły się także warsztaty śpiewacze przygotowujące przyszłe druhny do ośpiewywania wesel tak, jak się to dawniej czyniło. Projekt "Ośpiewać wesele" spotkał się z dużym zainteresowaniem i będzie kontynuowany.

    Posłuchaj
    07:27 PR2 2022_10_15-08-39-53 roztocze fanfara.mp3 Relacja z Festiwalu Fanfara na Roztoczu (Poranek Dwójki)
     
  • Nowy odcinek cyklu To było tak...”, w której zgłębiamy bajki lubelskie o powstaniu wsi Wólka Kątna

  • Jan Stokłosa opowiedział o Epilogu festiwalu Rozstaje. To jeden z najbardziej elektryzujących punktów krakowskiej jesieni kulturalnej. Wyjątkowy przez połączenie różnorodnych pierwiastków: współczesnych brzmień, ludowych inspiracji oraz klasycznej, smyczkowej orkiestracji. 18 października w ICE Kraków odbędzie się prawykonanie Wariacji ludowych – utworu skomponowanego przez Jana Stokłosę. Współtwórca entuzjastycznie przyjętych Pieśni współczesnych (wspólnego projektu ZPiT „Śląsk” oraz Miuosha) tym razem sięga po melodie różnych regionów Polski, wplatając je w koncert, w którym na instrumentach etnicznych zagrają wykonawcy: Sebastian Karpiel-Bułecka czy Helena Matuszewska. 

    Posłuchaj
    09:58 PR2 2022_10_15-09-16-04 stokłosa epilog.mp3 Epilog Jana Stokłosy na Etnokraków/Rozstaje (Poranek Dwójki)
     
PLAYLISTA
  1. Felix Rösch In Memory of a Honey Bee, wyk. Felix Rösch (fortepian), Mondëna Quartet, Matija Strniša (klarnet)
  2. Karolina Cicha + Sw@da & Spółka Żył jeden ojciec na świecie
  3. Svaneborg Kardyb Op
  4. Markos Vamvakaris & Apostolos Hatzichristos To Minore Tis Avgis
  5. Erik Truffaz & Rokia Traoré Seydou
  6. Jan Sebastian Bach Erbarm dich mein, o Herre Gott BWV 721, wyk. Simone Drescher (wiolonczela, śpiew), Sinfonietta Riga, Jānis Liepiņš
  7. Amanda Whiting Where Would We Be
  8. Keith Jarrett Suita „Bordeaux”, X., wyk. Keith Jarrett (fortepian)
  9. Erik Satie Je te veux, aranż. na trąbkę i zespół smyczkowy, wyk. Tine Thing Helseth (trąbka), Ensemble Allegria
  10. Moondog Voices of Spring
  11. Shabaka Ital is vital
  12. Karolina Cicha + Sw@da & Spółka Powrót do kolorów
  13. Josin & Lambert Traveller – rework
  14. Henry Purcell Aria „O let me weep ever, ever weep” z opery „Królowa elfów” Z. 629, aranż. na sopran i zespół kameralny, wyk. Regula Mühlemann (śpiew), CHAARTS Chamber Artists
  15. Atine Retours
  16. Karolina Cicha + Sw@da & Spółka Oj ty rzeko
  17. Karolina Cicha + Sw@da & Spółka Wiśniowy sad
  18. Déodat de Séverac Valse romantique, wyk. Eric Le Sage (fortepian)
  19. Vassilis Tsitsanis Synnefismeni kyriaki
***

Tytuł audycji: folkowy Poranek Dwójki 

Prowadził: Piotr Kędziorek

Data emisji: 15.10.2022

Godzina emisji: 7.00

Czytaj także

Ocalić od zapomnienia. Polska wieś w Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2020 17:00
Etnografowie Piotr Szacki i Krzysztof Chojnacki od lat 60. do 80. prowadzili badania terenowe nad rzemiosłem oraz wiejskimi reliktami. - Zrealizowali wtedy kilkadziesiąt filmów etnograficznych o zjawiskach, które znikały z codziennego życia. Takich jak na przykład domowy chleb wygniatany w dzieży i wypiekany w piecu - opowiada Małgorzata Jaszczołt z Państwowego Muzeum Etnograficznego. 
rozwiń zwiń