Agnieszka Duczmal z Diamentową Batutą
Dawniej były wykonywane z drewna, najczęściej z ciężkiego hebanu, kości słoniowej lub srebra. Z pewnością były piękne, ale równocześnie mało funkcjonalne. Teraz dyrygenci prowadzą orkiestry, używając batut z plastiku, lekkiego drewna czy korka. Radiowe serca najmocniej poruszają jednak batuty diamentowe, przyznawane przez Polskie Radio wybitnym kapelmistrzom.
W niedzielę (14.11) Diamentową Batutę odbierze wspaniała dyrygentka, Agnieszka Duczmal. W przeddzień tego wydarzenia sięgnęliśmy do archiwów, by przywołać głosy wcześniejszych laureatów, opowiedzieliśmy też o najciekawszych batutach znajdujących się w kolekcjach w całej Polsce i szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, czy w tym prostym przedmiocie może zamknąć się tajemnica muzyki…
118:36 2021_11_13 15_00_20_PR2_Dwie_do_setki.mp3 Małgorzata Małaszko: laureaci Diamentowej Batuty mają wielkie zasługi dla polskiej muzyki (Dwie do setki/Dwójka)
Małgorzata Małaszko-Stasiewicz powiedziała, że Stefan Rachoń wykonał wielką pracę na rzecz Polskiego Radia. - W czasach gdy nie było płyt, on metodycznie tę muzykę nagrywał. Nasze radiowe archiwum zawiera ponad 6000 jego nagrań. To nie były tylko piosenki, to także moje ukochane concertina ze Szpilmanem przy fortepianie, nie było to tylko towarzyszenie naszym wspaniałym piosenkarzom - zaznaczyła.
Joanna Wnuk-Nazarowa podkreśliła, że były takie czasy, kiedy trudno było sobie wyobrazić festiwal w Opolu czy w Sopocie bez dużej orkiestry symfonicznej. - Najpierw Rachoń, potem Henryk Debich, wtedy oprawa była fenomenalna, jak przy muzyce klasycznej - wspominała.
Magdalena Szmida-Półbratek z Muzeum Miejskiego we Wrocławiu opowiedziała o historii batuty. - Pojawiła się w 1810 roku. Co ciekawe, według preferencji państwowych niemieckie batuty były cylindryczne. Przed epoką batuty do dyrygowania używano tego, co wpadło w rękę: smyczka, laski, zwitka nut. Batuty powstawały np. do dyrygowania jedną operą, jedną orkiestrą. Dyrygent, odchodząc, dostawał taką batutę na pamiątkę.
Jak powiedziała, kolekcja ponad 170 batut należy do Jana Stanisława Witkiewicza. - Nie dziwi mnie, że je zbiera, interesuje się baletem i muzyką, to naturalna konsekwencja. Wystawa, którą prezentowaliśmy, cieszyła się dużym zainteresowaniem - mówiła.
01:35 Dwójka Jan Krenz o tym co dyrygent musi.mp3 Jan Krenz o tym, co dyrygent musi (Dwie do setki/Dwójka)
01:50 Dwójka Stefan Rachoń o swojej miłości do radia w czasach wojny.mp3 Stefan Rachoń o swojej miłości do radia w czasach wojny (Dwie do setki/Dwójka)
00:30 Dwójka Stanisław Wisłocki radzi młodym dyrygentom.mp3 Stanisław Wisłocki radzi młodym dyrygentom (Dwie do setki/Dwójka)
00:47 Dwójka Krzysztof Penderecki o swych zainteresowaniach dendrologią.mp3 Krzysztof Penderecki o swych zainteresowaniach dendrologią (Dwie do setki/Dwójka)
01:33 Dwójka Kazimierz Kord o niezbędnych zmianach w składzie orkiestry.mp3 Kazimierz Kord o niezbędnych zmianach w składzie orkiestry (Dwie do setki/Dwójka)
00:52 Dwójka Stefan Stuligrosz o wspaniałym polskim języku muzycznym.mp3 Stefan Stuligrosz o wspaniałym polskim języku muzycznym (Dwie do setki/Dwójka)
00:29 Dwóka Jacek Kaspszyk o dyrygenckim życiu na walizkach.mp3 Jacek Kaspszyk o dyrygenckim życiu na walizkach (Dwie do setki/Dwójka)
01:06 Dwójka Antoni Wit o relacji dyrygent-orkiestra.mp3 Antoni Wit o relacji dyrygent-orkiestra (Dwie do setki/Dwójka)
01:19 Dwójka Stanisław Skrowaczewski o swych marzeniach kompozytorskich.mp3 Stanisław Skrowaczewski o swych marzeniach kompozytorskich (Dwie do setki/Dwójka)
01:16 Dwójka Jerzy Semkow o tajemnicach współpracy dyrygenta z orkiestrą.mp3 Jerzy Semkow o tajemnicach współpracy dyrygenta z orkiestrą (Dwie do setki/Dwójka)
01:13 Dwójka Jerzy Maksymiuk o dokładności gestów dyrygenta.mp3 Jerzy Maksymiuk o dokładności gestów dyrygenta (Dwie do setki/Dwójka)
02:03 Dwójka Agnieszka Duczmal o początkach swej pracy jako dyrygenta i miłości do kameralistyki.mp3 Agnieszka Duczmal o początkach swej pracy jako dyrygenta i miłości do kameralistyki (Dwie do setki/Dwójka)
Małgorzata Małaszko, dyrektor Programu 2 Polskiego Radia, o Nagrodzie Diamentowej Batuty przyznawanej przez Zarząd Polskiego Radia:
***
Tytuł audycji: Dwie do setki
Prowadzili: Monika Zając i Jakub Kukla
Goście: Małgorzata Małaszko-Stasiewicz (dyrektor Programu 2 Polskiego Radia), Joanna Wnuk-Nazarowa (kompozytorka, wieloletnia dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia), Magdalena Szmida-Półbratek (Muzeum Miejskie we Wrocławiu), Katarzyna Wodarska-Ogidel (kuratorka zbioru batut w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej)
Data emisji: 13.11.2021
Godzina emisji: 15.00
mo