- Bohaterką cyklu "Zapiski ze współczesności" była Maria Sartova od lat 70. osiadła we Francji.
- Początkowo rozwijała karierę śpiewaczki, w pierwszej połowie lat 70. wygrała konkurs na etat w Radiu France, gdzie dokonała licznych nagrań.
- Przełomowym momentem była dla niej znajomość z wybitnym reżyserem operowym Bronisławem Horowiczem. To on zmienił bieg jej zawodowego życia.
Marię Sartovą można nazwać artystką wielu profesji. Uprawiała zawody śpiewaczki, pedagoga operowego, radiowca, dokumentalisty filmowego, a od ponad dwudziestu lat koncentruje się na reżyserii operowej, operetkowej i musicalowej.
Kariera wokalna
Maria Sartova była jedną z ostatnich uczennic Ady Sari. Kontynuowała studia wokalne u Giny Cignia, Camilla Maurane'a i Rudolfa Bautza. Do pewnego momentu z powodzeniem rozwijała karierę śpiewaczki na scenach europejskich.
- Moje życie składa się z kilku żyć. Jedna rzecz się kończy, oczywiście kończy się z bólem. Kiedy przestałam śpiewać z powodów bardzo osobistych, o których wolałabym nie mówić, był to bardzo trudny okres, bo to pożegnanie, zmiana, przyszły w najciekawszym momencie w moim życiu - opowiadała artystka.
Bronisław Horowicz i przełom w życiu Marii Sartovej
Wydarzeniem przełomowym w jej życiorysie zawodowym było spotkanie z mieszkającym w Paryżu Bronisławem Horowiczem - uczniem Leona Schillera i wybitnym reżyserem operowym.
- Nagle powróciłam do moich marzeń sprzed lat, z dzieciństwa: teatr, teatr! Byłam jego asystentką, korzystałam z wielu jego uwag, patrzyłam na sposób jego pracy, zaczęłam mieć swoje zdanie. Dzięki niemu wielu rzeczy mogłam się nauczyć - mówiła Maria Sartova.
Wkrótce przyszło nowe zawodowe wyzwanie - propozycja nakręcenia filmu dokumentalnego o artystach z paryskiej dzielnicy Montmartre dla Telewizji Polskiej. - Nakręciłam kilka filmów dokumentalnych i dla telewizji francuskiej, i dla telewizji polskiej. Oczywiście one wszystkie miały być związane z muzyką - wspominała Maria Sartova.
Czytaj także:
Maria Sartova reżyseruje w teatrze
A jednak i ta ścieżka zawodowa się wyczerpała i w 2002 roku bohaterka audycji rozpoczęła współpracę z teatrami operowymi i muzycznymi jako reżyserka.
Aktualnie w Polsce możemy oglądać wyreżyserowany przez nią spektakl "Nabucco" Verdiego - w Operze Krakowskiej. A w kwietniu w Operze Kameralnej w Warszawie czeka nas wznowienie "Judyty triumfującej" - oratorium Antonia Vivaldiego, które Maria Sartova zaadaptowała na scenę.
11:47 Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci_2024_03_18-12-48-03.mp3 Maria Sartova o swoich pierwszych muzycznych doświadczeniach (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
12:46 2024_03_19 12_46_27_Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Maria Sartova o swoim dwuletnim stypendium w Paryżu pod koniec lat 60. (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
11:43 2024_03_20 12_47_04_Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Maria Sartova o swej pracy w Radio France w pierwszej połowie lat 70. (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
15:18 2024_03_21 12_44_37_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Maria Sartova o systemie kształcenia muzycznego we Francji (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
14:53 2024_03_22 12_45_18_Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Maria Sartova o inscenizacji "Carmen" w Operze Wrocławskiej (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
Maria Sartova
***
Tytuł audycji: Zapiski ze współczesności
Przygotowała: Anna Lisiecka
Data emisji: 18-22.03.2024
Godzina emisji: 12.45
mgc/mo/wmkor