Święto kapel i śpiewaków ludowych

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2024 10:00
20 czerwca rozpoczął się 58. Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym. Nie brakuje na nim naszych reporterów! 
Audio
  • OFKiŚL w Kkazimierzu Dolnym (Dwójka/Poranek Dwójki)
Artyści na festiwalu w Kazimierzu 2024
Artyści na festiwalu w Kazimierzu 2024Foto: Kuba Borysiak

Tegorocznym organizatorem Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych jest Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Oczywiście gwóźdź programu stanowi konkurs – o Złotą Basztę zmagają się śpiewacy, instrumentaliści soliści i kapele. W Kazimierzu Dolnym nie brakuje jednak dodatkowych atrakcji dla publiczności.

Ambiwalentny stosunek do OFKiŚL?

Nie da się być neutralnym w rozmowach o festiwalu w Kazimierzu. Również na łamach Radiowego Centrum Kultury Ludowej poruszaliśmy ten temat.

Z drugiej strony co roku liczba uczestników jest coraz większa. W tym roku do Kazimierza przyjechało około 700 uczestników. Zdaniem występujących, jak relacjonuje Aleksandra Stec, już sam udział w kazimierskim wydarzeniu jest nagrodą. Jakie jest zdanie jurorów? Przewodniczący, profesor Jan Adamowski, mówi o pozytywnych wrażeniach i podkreśla wysoki poziom uczestników. Chociaż absolutnych rewelacji nie ma, dodaje.

- Grupy są przygotowane i nastawione na szukanie, rozwijanie idei kazimierskiej: swój, najbardziej charakterystyczny repertuar, tradycyjne wykonanie. Zauważam też zespoły wywodzące się z ZPiT. Nie mam nic przeciwko, bo te grupy próbują chwytać sens tej kultury, związać się ściślej z tradycją – mówi przewodniczący jury.

Jan Adamowski zauważa także renesans zespołów śpiewaczych, których członkowie – co cieszy – to już nie tylko doświadczeni, starsi pieśniarze, ale i młodzi. Młodzi, a już dobrze obeznani z tradycją i umiejący się posługiwać tradycyjnymi instrumentami, co jest bardzo istotne, dodaje Adamowski.

Podlasie – motyw przewodni

Co roku, celem przybliżenia danej kultury muzycznej uczestników OFKiŚL, wybierany jest motyw/region przewodni festiwalu. Tym razem padło na Podlasie.

- Duży subregion, który dziś znajduje się w co najmniej w trzech województwach. To region bardzo bogaty kulturowo, w którym sporo jest jeszcze tradycji drobnoszlacheckich. Nie wspomnę już o miasteczkach żydowskich, jak choćby Międzyrzec. Mogliśmy też, w muzyce mniej, ale w śpiewie na pewno, zaobserwować przeplatanie się kultury ukraińskiej i białoruskiej.

podlaskie sploty.jpg
Festiwal Podlaskie Sploty
To jedyne takie wydarzenie, gdzie w jednym miejscu można poznać tak dużo form tkackich i spotkać środowisko tkackie. To okazja do osobistego kontaktu ze źródłem kultury tradycyjnej.

Myśląc o Podlasiu nie sposób nie wspomnieć o tkactwie – to region słynący z tego rzemiosła. I jego przedstawicieli również można spotkać na kazimierskim rynku. Przypomnijmy bowiem, że Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych to nie tylko konkurs muzyczny, ale i okazja do zapoznania się z tradycyjnym rękodziełem.

 

Ponadto w audycji:

  • Nowy teledysk zespołu Wernyhora
    Posłuchaj
    00:24 PORANEK DWOJKI Dwojka 2024_06_22-07-29-59.mp3 Wernyhora wypuszcza nowy teledysk (Dwójka/Poranek Dwójki)
     

    Tuleje


  • Hanna Szczęśniak rozmawia z Gosią Zagajewską z tria Tuleje o nowej płycie „Puste ulice”.
    Posłuchaj
    09:22 PORANEK DWOJKI Dwojka 2024_06_22-08-18-07.mp3 Gosia Zagajewska o płycie "Puste ulice" zespołu Tuleje (Dwójka/Poranek Dwójki)

    - Organiczność przewija się we wszystkich formach, które piszę, bo rzeczywiście lubię w ogóle postrzegać wszystko w kategorii ciała. Wszystko, co nas otacza, ma jakieś swoje „ciało”, ożywione lub nieożywione. I różne zjawiska, relacje emocje dzieją się na styku tych ciał – mówi Gosia Zagajewska, wokalistka i autorka tekstów w zespole Tuleje.

    Ich drugi album pt. „Puste ulice” recenzował kilka dni Temu Tomasz Janas. Co zmieniło się w podejściu tekściarki i wokalistki do muzyki tria dwa lata po wydaniu debiutanckich „Cichych miejsc”?

    Dla Gosi Zagajewskiej to odwołania do przestrzeni przyrody, których na pierwszej płycie było niemało: - Bardzo chciałam oddać hołd tym pieśnią oryginalnym, z których czerpiemy i i tamta przyroda jest bardzo ważną wręcz bohaterką, nawet nie tłem, a bohaterką wszystko jest wpisane w cykl tych przyrodniczych zjawisk. Natomiast „Puste ulice” rzeczywiście chciałam bardziej osadzić w przestrzeni miejskiej, w przestrzeni betonowej, przestrzeni domu. Są ściany, mury, ulice, puste ulice też są. A gdzieś tam – ta roślinność. Też się wplata, bo ma swój udział, niepostrzeżenie zupełnie jest tak bardzo ożywiona.

    Jednak wszechogarniającą rolę na „Pustych ulicach” gra miasto. Miasto, które też jest żywą, pulsującą tkanką, ma swoją historię, podobnie jak domy i mieszkania, a podmiot liryczny wchodzi w relację z kryjącą się w nich historią. Zagajewska mieszkała w różnych miastach, jak przyznaje, to z Warszawą „dogadują się najlepiej” spor z atmosfery tego miasta było inspiracja do pisania. Nie zabrakło też Konina, z którym artystka jest rodzinnie związana.

    - Chciałam pisać o przestrzeni, o której naturalnie będzie mi się pisać, jest moim otoczeniem, moją codziennością. W ten sposób chciałam troszeczkę zostawić ślad po tym, co nie jest bardzo popularnym miastem, przewijającym się w literaturze czy w muzyce. A ja cały czas mam ochotę o nim mówić i zwrócić troszeczkę uwagę świata na Konin. Zwrócić uwagę na takie miejsca pomijane niesłusznie, niedostrzegane wystarczająco.


     
  • Jolanta Kossakowska (Mosaik) opowiada, co słychać na jej ulubionym festiwalu Ethno Port w Poznaniu: "Tutaj można przyjechać w ciemno. Wierzę w gusta organizatorów i nigdy się nie zawiodłam".
    Posłuchaj
    09:00 PORANEK DWOJKI Dwojka 2024_06_22-08-32-21.mp3 Jolanta Kossakowska z Mosaik prosto z festiwalu Ethno Port w Poznaniu (Dwójka/Poranek Dwójki)

    Festiwal Dwa Teatry 2024 Festiwal Dwa Teatry 2024
     
  • festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji „Dwa Teatry” rozmawiamy z Małgorzatą Szymankiewicz.
    Posłuchaj
    11:27 PORANEK DWÓJKI Dwojka 2024_06_22-09-16-28.mp3 Festiwal "Dwa Teatry" 2024 w Sopocie (Dwójka/Poranek Dwójki)
     
  • Historia Polskiego Folku
    Posłuchaj
    05:59 Dwojka 2024_06_22-07-46-57.mp3 Historia Polskiego Folku: Beata Bartelik
  • Nasze niematerialne: Zielarstwo i ziołolecznictwo na Śląsku Opolskim 
    Posłuchaj
    09:16 Nasze Niematerialne Dwojka 2024_06_22-08-45-09.mp3 Nasze niematerialne: Zielarstwo i ziołolecznictwo na Śląsku Opolskim (Dwójka/Poranek Dwójki)
     

piesek gramofon pan pies okulary radio

Słuchaliśmy:

7.09 Antonio Vivaldi Sonata triowa d-moll, op. 1 nr 12, RV 63 „La foilla” aranz. (na sheng i orkiestre kameralna) Judith Steenbrink i Tineke Steenbrink Wu Wei, Holland Baroque (3:21)

7.15 Tuleje Żaluzja (3:58) (płyta poranka)

7.24 Cmolaskie Chłopaki Oberek lasowiacki (2:33)

7.28 Wernyhora Hnała baba dida (3:22)

7.34 John Dowland Lachrimae Antiquae Signum Saxophone Quartet (3:41)

7.43 Soledad Bravo Tonadas de Ordeno (2:59)

7.52 Deobrat Mishra & Pandit Shivnath Mishra Raga Desh (10:34 do wyciszenia)

8.02 Arturo Marquez, Danzon no.2  Yuja Wang (p)  (3:46)

8.09 Caci Vorba Wiązanka melodii cygańskich (4:29)

8.15 Tuleje Bluszcz (3:09) (płyta poranka)

8.30 Las Lloronas Me confio (3:49)

8.42 Ibrahim Maalouf, Vassilis Saleas Marseille – Duo Version (3:44)

8.53 Clemence de Grandval Suita na flet i fortepian IV. Finał Juliette Hurel, Helene Couvert (4:35)

9.08 Lena Nowak Ahmad Al Khatib Wojciech Pulcyn Diaspora (3:10)

9.22 Robert Schumann Bajkowe obrazy op.113 cz II Marcin Zdunik (cello)/ Aleksandra Świgut (p) (4:01)

9.27 Kapela Butrynów Oberek Sulowskich (2:24)

9.45 Hajda Banda Oj chodziła dziewczyna (2:49) 

9.49 Anouar Brahem The Astounding Eyes of Rita (8:36)


***

Tytuł audycji:  

Prowadził: Piotr Kędziorek

Data emisji: 22.06.2024

Godzina emisji: 9.30