"Wieczór baletowy kompozytorów polskich". Wyjątkowe wydarzenie z muzyką na żywo

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2024 12:03
Trzy różne dzieła muzyczne, trzej znakomici kompozytorzy i trzej, jakże różniący się swoim językiem tańca, choreografowie. A całość z muzyką na żywo. Przed publicznością Teatru Wielkiego w Łodzi wyjątkowe wydarzenie: "Wieczór baletowy kompozytorów polskich".
Kościelec 1909 Wojciecha Kilara z choreografią Jacka Przybyłowicza to jedno z dzieł, ktore można zobaczyć podczas wydarzenia Wieczór baletowy kompozytorów polskich
"Kościelec 1909" Wojciecha Kilara z choreografią Jacka Przybyłowicza to jedno z dzieł, ktore można zobaczyć podczas wydarzenia "Wieczór baletowy kompozytorów polskich"Foto: Teatr Wielki w Łodzi/Joanna Miklaszewska

Teatr Wielki w Łodzi zaprasza wszystkich miłośników baletu na spotkanie z muzyką polskich kompozytorów: Adama Wesołowskiego (Górska odyseja w choreografii Moniki Myśliwiec), Wojciecha Kilara (Kościelec 1909 / N.O.M. w choreografii Jacka Przybyłowicza) i Karola Szymanowskiego (Harnasie w choreografii Karola Urbańskiego).

Posłuchaj
20:37 Poranek 2024_12_19-08-27-42.mp3 Monika Myśliwiec oraz Jacek Przybyłowicz o premierze audiowizualnej "Wieczoru baletowego kompozytorów polskich" (Poranek Dwójki)

"Wieczór baletowy kompozytorów polskich" to wydarzenie z muzyką na żywo pod dyrekcją Rafała Janiaka, Adama Wesołowskiego i Anny Sułkowskiej-Migoń. Wśród utworów, które będzie można usłyszeć, znalazła się między innymi Górska odyseja Adama Wesołowskiego, napisana na zamówienie. Za choreografię do niej odpowiada Monika Myśliwiec.

Czytaj też:

- Muzyka była tworzona od początku. Już pierwsze spotkanie z kompozytorem było dużą przyjemnością, bo mogliśmy puścić wodze fantazji, mogliśmy się wzajemnie inspirować. Z założenia miała być to opowieść o podróży przez góry, podobnej do podróży przez życie, ponieważ nam obojgu kojarzyły się z tym wyprawy górskie. Warstwa muzyczna, którą przygotował kompozytor, zainspirowana była ideą gór jako metaforą życia - wyjaśniła artystka.


Balet w hołdzie górom

Na scenie pojawi się również Kościelec 1909 – poemat symfoniczny Wojciecha Kilara w choreografii Jacka Przybyłowicza. Geneza utworu jest głęboko związana z fascynacją kompozytora Tatrami. Góry – jak wyjaśnił gość audycji – są tematem uniwersalnym, od którego trudno uciec, zwłaszcza w przypadku muzyki inspirowanej twórczością Mieczysława Karłowicza.

- Przygotowując Kościelec 1909, któremu dodałem podtytuł N.O.M., czyli non omnis moriar, chciałem w jakiś sposób sprawić wrażenie pewnej niezwykłej uniwersalności tego tematu, w którym śmierć towarzyszy górom. Jednocześnie mam wrażenie, że góry pozostawiają nas bardzo malutkich wobec przyrody. Mieczysław Karłowicz w 1909 roku, w trakcie wycieczki u podnóża Kościelca, zginął w wyniku lawiny, która zeszła w tym miejscu. Dziś jest tam symboliczny nagrobek właśnie z dopiskiem non omnis moriar – "nie wszystek umrzesz". I tak mi się wydaje, że jego muzyka była absolutnie ponadczasowa - opowiadał Jacek Przybyłowicz.

Spektakl baletowy w zaciszu własnego domu

Wydarzenie będzie można obejrzeć nie tylko w fotelu teatralnym, ale również na wygodnej kanapie we własnym domu. "Wieczór baletowy kompozytorów polskich" będzie bowiem dostępny w streamingu.

- Widownia zawsze jest pełna, a od momentu pandemii to streamingowanie spektakli jest niezwykle budujące i kształcące dla publiczności. Mocno też upowszechniające sztukę operowa i baletową. A my, reprezentanci tego środowiska muzycznego wiemy, że jest to dla naszej dziedziny sztuki niezwykle ważne. Jestem szczęśliwa że dostęp do tego rodzaju dzieł i spektakli jest teraz zdecydowanie łatwiejszy - podkreśliła Monika Myśliwiec.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadzenie: Katarzyna Sanocka

Goście: Monika Myśliwiec i Jacek Przybyłowicz (choreografowie)

Data emisji: 19.12.2024

Godz. emisji: 8.30

am/dz

Czytaj także

"Giselle" - baletowa premiera w Teatrze Wielkim w Łodzi. "Siłą tej historii jest uniwersalizm"

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2024 12:46
- Ta historia z jednej strony może być błaha, a z drugiej bardzo romantyczna. Myślę, że każdy, niezależnie od wieku, może coś z tego spektaklu wyciągnąć. Dziecko zobaczy piękny balet, osoba dorosła może zobaczyć tę historię, a ktoś, kto przeżył coś podobnego, poczuje wiele emocji - mówił w Dwójce tancerz Dominik Senator przed premierą baletu "Giselle" w Teatrze Wielkim w Łodzi.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Królowa Śniegu" jako balet. Choreografka: muzyka Maxa Richtera daje dużo twórczej energii

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2024 15:17
- Kompozycje Maxa Richtera "Four Seasons: Vivaldi Recomposed" usłyszałam po raz pierwszy w 2016 roku i zapadły mi głęboko w pamięć. Nie dziwi mnie, że od tego czasu powstało sporo tanecznych interpretacji tej muzyki. Ta seria utworów daje wiele twórczej energii choreografom, a jednocześnie zostawia przestrzeń dla tańca - mówiła w Dwójce Małgorzata Dzierżon, kierowniczka Baletu Opery Wrocławskiej, przed premierą "Królowej Śniegu".
rozwiń zwiń