Przegląd filmów Studia Munka. Debiuty młodych filmowców

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2025 12:20
Na początku marca odbywa się przegląd filmów Studia Munka. To doskonała okazja, żeby poznać młode polskie kino. Studio bowiem skupia się na umożliwianiu debiutów młodych polskim artystom. W Dwójce o działalności studia opowiedział jego dyrektor artystyczny Jerzy Kapuściński. Z kolei reżyser Martyna Peszko zdradziła kulisy filmu "Szalona miłość".
Studio Munka daje szansę na debiuty młodym filmowcom
Studio Munka daje szansę na debiuty młodym filmowcomFoto: Shutterstopck/Blazej Lyak

W programie Przeglądu Filmów Studia Munka znalazły się zarówno pełnometrażowe debiuty fabularne, jak i krótkie fabuły, filmy dokumentalne czy animacje. Jednym z filmów prezentowanych podczas przeglądu jest dokument "Szalona miłość", który powstał w ramach programu "Pierwszy dokument".


Posłuchaj
19:07 _PR2 (mp3) 2025_03_05-08-31-49.mp3 Przegląd filmów i działalność Studia Munka (Poranek Dwójki)

 

Miłość i przeciwności 

Autorką scenariusza i reżyserem tego obrazu jest Martyna Peszko. Film "Szalona miłość" to ciepła i bezpretensjonalna opowieść o parze aktorów z zespołem Downa, którzy chcą się pobrać na przekór wszystkim. - Pomysł na film zrodził się po poznaniu bohaterów. Czułam intuicyjnie, że film dokumentalny będzie miejscem, gdzie ta historia będzie chroniona. Odwaga moich bohaterów jest olbrzymia. Nie poddają się i realizują swoje życie uczuciowe w niesprzyjających warunkach - opowiedziała Martyna Peszko.

Obraz przedstawia nie tylko historię miłości dwóch osób, ale także ograniczenia prawne, z jakich często nie zdajemy sobie sprawy. - Nie zdajemy sobie sprawy, jak nasze prawo odbiera niektórym członkom naszego społeczeństwa prawo do miłości, dorosłości czy samostanowienia. Jest to okrutne - oceniła reżyser.

Studio Munka

Filmy takie jak "Szalona miłość" mogą powstać m.in. właśnie dzięki Studiu Munka. Jerzy Kapuściński opowiedział w Dwójce o kulisach działania studia. - Powstało siedemnaście lat temu po to, żeby przyspieszać debiut w polskiej kinematografii i wyławiać talenty. Rozszerzyliśmy swoją działalność na teatr. Program skierowany jest do studentów szkół artystycznych, ale głównie filmowych - przyznał.

- Staramy się być pomostem między szkołą filmową a debiutem w warunkach rynkowych. Staramy się, żeby młody twórca mógł działać w jak najbardziej wolnych artystycznie, ale i rynkowych warunkach. Żeby zobaczył, jak to działa i funkcjonuje. Oprócz walorów artystycznych to także walory edukacyjne - powiedział dyrektor artystyczny instytucji.

Problemy młodych filmowców

Jerzy Kapuściński zapytany o problemy młodych twórców wskazał, że jest to przede wszystkim ograniczona możliwość debiutu. - Trzeba długo czekać na debiut. Żeby pojawił się on szybko, trzeba mieć szczęście. Moją ideą jest to, żeby wrócić do czasów, kiedy debiut fabularny następował przed 30. rokiem życia. Powoli nam się to już udaje - zdradził.

Czytaj także:

- Realizujemy filmy także w innych formułach. Są one najbardziej popularne. Taki film staje się wizytówką młodego twórcy. Realizujemy także filmy dokumentalne. To chyba jedyne miejsce w Polsce, gdzie opiekujemy się filmem od początku do końca - powiedział Jerzy Kapuściński.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadzenie:  Marcin Pesta

Goście: Jerzy Kapuściński (dyrektor artystyczny Studia Munka), Martyna Peszko (reżyser)

Data emisji: 5.03.2025

Godz. emisji: 8.30

dz/kor

Czytaj także

Kazimierz Kutz. "Pokazywał Śląsk, który kochał miłością szaleńczą"

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2025 05:35
Pochodzący z tradycyjnej śląskiej rodziny górniczej twórca, trafił do szkoły filmowej w Łodzi dzięki peerelowskiej polityce promowania osób z pochodzeniem robotniczo-chłopskim. Na swój sukces jednak ciężko zapracował, ucząc się po 18 godzin dziennie ze strachu przed wyrzuceniem ze studiów. 16 lutego 1929 roku urodził się Kazimierz Kutz, reżyser filmowy i teatralny. 
rozwiń zwiń