- Kompozytorzy specjalnie sięgali po tą samą poezję Tassa czy Guariniego co ich poprzednicy. Chcieli pokazać własny pomysł na syntezę poezji i muzyki. To był rodzaj wyzwania - mówiła o specyfice madrygału nasza ekspertka.
Dokonania Monteverdiego w tym gatunku cechuje nie tylko mistrzostwo, lecz także dynamika dojrzewającego na przestrzeni całego życia stylu - od pięciogłosowego madrygału renesansowego po język prawdziwie barokowy, zapowiadający już pod wieloma względami kantatę.
Poszczególne z dziewięciu ksiąg madrygałów stanowią też szczególne portrety miast, z którymi związany był kompozytor, w szczególności Mantui oraz Wenecji.
***
Rozmawiała: Magdalena Łoś-Komarnicka
Gość: dr Ewa Obniska (muzykolożka, znawczyni twórczości Mobteverdiego)
Data emisji: 13.12.2015
Godzina emisji: 20.30
Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki"
mm