"VI Symfonia - Pieśni chińskie" na baryton i orkiestrę do poezji Li-Tai-Po, Thu-Fu, Ly-Y-Han, Thang-Schi-Yie-Tsai i Tschan-Jo-Su w niemieckim przekładzie dokonanym przez Hansa Bethge, została wykonana i zarejestrowana w listopadzie 2019 roku w sopockim kościele pw. NMP Gwiazdy Morza.
Krzysztof Penderecki ukończył utwór dwa lata wcześniej. Powstał on na zamówienie Filharmonii w Dreźnie oraz Guangzhou Symphony Orchestra. Prapremiera miała miejsce w 2017 roku w Xianghai Concert Hall w Guangzhou. Polska premiera dzieła pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego odbyła się w listopadzie 2018 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. - Klimat tej symfonii doskonale oddaje poezję chińską i poszczególne tematy wierszy, do których pisał muzykę profesor. Czuje się w tym wyraźnie ornamentykę, ozdobniki chińskie - wyjaśniał dyrygent, dodając, że choć poezja nie była wykonywana w języku Państwa Środka, współgrała z tłumaczeniem. - Solista śpiewał po niemiecku, nie po chińsku. Muzyka jednak znakomicie pasowała do tekstu. Jest to symfonia lekka, spokojna, tak jak muzyka chińska - tłumaczył muzyk.
Pożegnanie Krzysztofa Pendereckiego >>>
Wojciech Rajski pracował i przyjaźnił się z Krzysztofem Pendereckim bardzo długo. - Z profesorem znałem się od wielu lat, nawet nie wiem od ilu. Na co dzień był niezwykle ciepłym człowiekiem - opowiadał dyrygent - ale w pracy był bardzo wymagający i niekiedy stawiał muzyków na baczność. Z jego odejściem zakończyła się pewna era w polskiej muzyce współczesnej - dodał.
***
Tytuł audycji: Poranek Dwójki
Rozmowę prowadziła: Beata Stylińska
Gość: Wojciech Rajski (dyrygent)
Data emisji: 31.03.2020
Godzina emisji: 8.30
uk