Łukasz Borowicz: w środku Europy prezentujemy folklor małych ojczyzn Europy

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2022 11:05
- Mamy dwa utwory, które w jakimś sensie łączy dużo podobieństw, a które z drugiej strony są jak czarne i białe, kompletnie różnie. Z jednej strony mamy Andaluzję, z drugiej Morawy. Bezsprzecznie jednak są to bardzo charakterystyczne i oryginalne małe ojczyzny. W środku Europy przedstawianie folkloru małych ojczyzn Europy podkreśla jeszcze mocniej to, że Europa stanowi jedność - mówił w Dwójce dyrygent Łukasz Borowicz o muzycznym przedsięwzięciu Opéra National du Rhin w Strasburgu.
Łukasz Borowicz
Łukasz BorowiczFoto: JAVIER LIZON/EFE/Forum

Łukasz Borowicz dyryguje w Strasburgu 

Doskonale znany w Dwójce dyrygent pracuje obecnie w Opéra National du Rhin w Strasburgu, gdzie kieruje wykonaniem oper "Czarodziejska miłość" Manuela de Falli oraz "Pamiętnik zaginionego" Leoša Janáčka. Oba utwory wykonywane są jednego wieczoru, bez przerw.

- Trudno tak naprawdę określić oba te dzieła, jeśli chodzi o gatunek. Można oczywiście mówić o tym, że są to opery jednoaktowe, ale będzie to pewne uproszczenie. W naszej wersji bowiem "Czarodziejska miłość" de Falli praktycznie jest utworem z pogranicza baletu, opery, śpiewogry; tak zresztą pierwotnie był wymyślony w 1915 roku. Jeśli zaś chodzi o Janáčka i jego "Pamiętnik zaginionego", jest to jeden z najbardziej ekstrawaganckich utworów w historii muzyki XX wieku - opowiadał Łukasz Borowicz.

Jak dodał, "Pamiętnik zaginionego" wyróżnia się nawet na tle dorobku takiego twórcy jak Leoš Janáček, który w ogóle nie stronił od ekstrawagancji. - Wymyślenie cyklu pieśni na tenor, gdzie w środku tego cyklu pojawia się głos sopranowy i chór żeński, no to trzeba przyznać, że to jest duża ekstrawagancja. Żaden ze słynnych cykli pieśniowych nie ma aż tak rozbudowanej obsady - podkreślał gość "Poranka Dwojki".

Geograficznie odległe światy, ale tematyka podobna

Trudność z zaklasyfikowaniem gatunkowym "Czarodziejskiej miłości" i "Pamiętnika zaginionego" to nie jedyne podobieństwa między tymi utworami. - Łączy je również skład instrumentalny i, przede wszystkim, tematyka cygańska. "Czarodziejska miłość" de Falli to są czary Cyganki, która chce uporządkować swoje miłosne życie. U Janáčka zaś bohaterem jest chłop z Moraw, który nagle widzi postać Cyganki pojawiającej się na skraju lasu. Pada na niego urok miłości, której nie może się oprzeć - tłumaczył dyrygent.


Posłuchaj
15:11 Poranek Dwójki 22.03.2022 borowicz.mp3 Łukasz Borowicz o muzycznym przedsięwzięciu Opéra National du Rhin w Strasburgu, którym dyryguje (Poranek Dwójki) 

***

Łukasz Borowicz jest szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej i dyrektorem muzycznym Filharmonii Poznańskiej oraz I dyrygentem gościnnym Filharmonii Krakowskiej. Wcześniej, w latach 2007-2015 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej.

Autorska audycja w Dwójce

Już drugi sezon Łukasz Borowicz prowadzi w Programie 2 Polskiego Radia muzyczne lekcje o instrumentach, czyli audycję "Karnawał instrumentów". To dzięki niemu w każdy piątek po 22.00 możemy poznać historię i zrozumieć ich miejsce w orkiestrze.

Od lat współpracuje także z wieloma orkiestrami na świecie, w tym m.in.: London Philharmonic Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, RIAS Kammerchor oraz Akademie für Alte Musik, Deutsche Symphonie-Orchester Berlin, Bamberger Symphonike. W 2008 roku został wyróżniony Paszportem "Polityki", w 2011 roku – nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej, w 2013 – Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida, a w 2014 roku – nagrodą Tansman za "wybitną indywidualność muzyczną". I to oczywiście nie koniec długiej listy...

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Paweł Siwek

Gość: Łukasz Borowicz (dyrygent)

Data emisji: 22.03.2022

Godzina emisji: 9.30

pg

Czytaj także

Łukasz Borowicz: w tej chwili każdy koncert jest darowany

Ostatnia aktualizacja: 30.01.2022 12:00
- Mamy niesłychanie trudny organizacyjnie czas. Kiedy koncerty w ogóle odbywają się, a po nich dostajemy znakomity odzew ze strony przyjaciół czy liczących się krytyków, dziennikarzy, przedstawicieli środowiska muzycznego, to jest dla nas największa nagroda. To nam daje siłę - mówił w radiowej Dwójce maestro Łukasz Borowicz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Anna Sułkowska-Migoń: maestro Maksymiuk dał mi batutę, którą wygrałam w Paryżu

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2022 17:00
- Samo dostanie się do tego konkursu jest czymś niewyobrażalnym dla kobiety, zwłaszcza na studiach. Ten konkurs otwiera możliwość poznania świetnych osób – idolek – jeśli chodzi o dyrygentki na świecie - mówiła w Dwójce Anna Sułkowska-Migoń, laureatka konkursu "La Maestra" w Paryżu. 
rozwiń zwiń