- Program 2 Polskiego Radia zaprosił słuchaczy na muzyczną podróż do Nowego Jorku, a dokładnie do Metropolitan Opera - jednego z najsłynniejszych teatrów operowych świata, skąd transmitowaliśmy "Fedorę" Umberta Giordana.
- W partii tytułowej - Sonya Yoncheva, w roli jej kochanka, hrabiego Lorisa - Piotr Beczała.
Komfort pracy w Metropolitan Opera
Ze znakomitym tenorem w przerwie spektaklu rozmawiała Monika Zając. - Z Metropolitan Opera jestem związany od szesnastu, prawie siedemnastu lat, co sezon śpiewam tam ważne role. Zadebiutować tam jest dosyć łatwo, utrzymanie się tutaj przez wiele sezonów to zupełnie inna sprawa. Bardzo się cieszę, że mam ten komfort dobierania ról i repertuaru - podkreślił Piotr Beczała.
Rola napisana dla Enrico Caruso
Dodał, że "Fedora" jest operą rzadko wykonywaną. - Rzecz dzieje się w trzech różnych miejscach. W roli hrabiego Lorisa czuję się bardzo dobrze, była ona napisana dla Enrico Caruso, który był pierwszym Lorisem Ipanoffem w MET w 1906 roku. Ciekawa jest obserwacja, jak rola była tworzona dla konkretnego śpiewaka. Z punktu widzenia aktorskiego to dramatyczna i ekscytująca rola, zawierająca wiele niedopowiedzeń, a splot wydarzeń jest bardzo ciekawy - zaznaczył.
Czytaj też:
Wzajemny szacunek artystów
Mówił również o współpracy z odtwórczynią tytułowej roli. - Z Sonią Yonchevą znamy się już wiele lat. Ona pochodzi z Bułgarii, ja z Polski, a oboje wylądowaliśmy w Szwajcarii, mamy ze sobą bardzo dobry kontakt. To bardzo istotne na scenie, ale również poza nią. To bardzo pomaga, jeśli śpiewacy kreujący główne role się lubią i szanują - stwierdził Piotr Beczała.
Autobiografia nietypowej drogi artystycznej
Kilka dni temu swą premierą miało polskie wydanie autobiografii Piotra Beczały "W daleki świat. Moje życie z operą w trzech aktach". - Założenie było takie, aby to nie wyglądało na podsumowanie mojego życia na scenie. Nie unikam spotkań z publicznością, podczas których opowiadam o wielu ciekawych momentach mojego życia. Ktoś zasugerował, że powinienem to wszystko spisać, więc zacząłem notować przygody, począwszy od śpiewaka ulicznego w Wiedniu. Moja droga artystyczna jest dosyć nietypowa - przyznał artysta.
25:23 [i] 14.01 Przerwa_Piotr Beczała.mp3 Piotr Beczała: śpiewanie w najlepszych salach to ciężka praca (Opera pod gwiazdami)
Program:
Umberto Giordano Fedora - opera w trzech aktach
wyk. Sonya Yoncheva - sopran (Princess Fedora Romazov), Rosa Feola - sopran (Countess Olga Sukarev), Piotr Beczała - tenor (Count Loris Ipanoff), Lucas Meachem - baryton (De Siriex), Laura Krumm - mezzosopran (Dimitri), Tony Stevenson - tenor (Desiré), Scott Scully - tenor (Rouvel), Brian Vu - tenor (Sergio), Paul Corona - bas-baryton (Loreck), Jeongcheol Cha - bas-baryton (Cirillo), Richard Bernstein - bas (Boroff), Lucia Lucas - baryton (Gretch), Rocky Eugenio Sellers - bas-baryton (Nicola), Ross Benoliel - bas (Michele)
Metropolitan Opera Chorus i Metropolitan Opera Orchestra, dyr. Marco Armiliato
***
Opera "Fedora" Umberta Giordana do libretta Artura Collautiego po raz pierwszy została wystawiona w 1898 roku w Mediolanie. To porywający dramat z Sonyą Yonchevą w roli tytułowej - dziewiętnastowiecznej rosyjskiej księżniczki, która zakochuje się w mordercy swojego narzeczonego, hrabiego Lorisa Ipanowa (Piotr Beczała - tenor).
Piotr Beczała doktorem honoris causa Akademii Muzycznej w Katowicach >>>>
W rolę hrabiny Olgi Sukarew, powierniczki Fedory, wcieliła się sopranistka Rosa Feola, a w postać dyplomaty De Siriexa - baryton Lucas Meachem. Orkiestrę MET poprowadzi Marco Armiliato. Spektakl reżyseruje David McVicar, który w sposób bardzo szczegółowy i dramatyczny przedstawia inscenizację umieszczoną w scenografii trzech charakterystycznych miejsc: pałacu w Petersburgu, modnego paryskiego salonu i willi w szwajcarskich Alpach.
Piotr Beczała i Sonya Yoncheva
***
Rozmawiała: Monika Zając
Gość: Piotr Beczała (tenor)
Data emisji: 14.01.2023
Godzina emisji: 20.30
Materiał wyemitowano w audycji "Opera pod gwiazdami".
mo