- Łukasz Borowicz to dyrygent, skrzypek, meloman, kolekcjoner płyt, wielbiciel opery i utworów zapomnianych, radiowiec, popularyzator muzyki poważnej.
- W 2022 roku - "za promocję polskiej muzyki za granicą oraz za inicjatywy koncertowe i wydawnicze, które przywracają zapomniane dzieła polskiej literatury symfonicznej i operowej" - otrzymał Nagrodę Mediów Publicznych.
- W piątek (17.11) ukazał się jego potrójny, operowy album z "Verbum nobile" Stanisława Moniuszki oraz nagraną po raz pierwszy w historii "Zemstą za mur graniczny" Zygmunta Noskowskiego, opartą na komedii Aleksandra Fredry.
Pierwsza płyta z nowego wydawnictwa Polskiego Radia zawiera jednoaktową operę Stanisława Moniuszki z 1861 roku pt. "Verbum Nobile" z librettem Jana Chęcińskiego.
Łukasz Borowicz i komedia omyłek w wydaniu operowym
W wykonaniu "Verbum Nobile" - zabawnej komedii pomyłek z wątkiem miłosnym - wzięły udział Chór Polskiego Radia w Krakowie i Polska Orkiestra Radiowa (od 2019 roku Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie). Solistami byli: Marta Boberska (sopran), Patryk Rymanowski (bas), Leszek Skrla (baryton), Robert Gierlach (bas) i Piotr Nowacki (bas). Nagrania koncertowego dokonano w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w 2014 roku podczas inauguracji sezonu artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej.
Zapomniana opera Noskowskiego
Na płytach nr 2 i 3 zarejestrowane zostały z kolei po dwa akty opery Zygmunta Noskowskiego "Zemsta za mur graniczny", opartej na komedii Aleksandra Fredry. Kompletną partyturę zapomnianej opery - opracowaną w 1963 roku przez Tadeusza Mazurkiewicza – Łukasz Borowicz znalazł w zbiorach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Nagranie pod jego dyrekcją pochodzi z 2013 roku i dokumentuje pionierskie wykonanie koncertowe z udziałem Chóru Filharmonii Wrocławskiej i Chóru Polskiego Radia w Krakowie, Polskiej Orkiestry Radiowej oraz solistów: Aleksandry Kubas-Kruk (sopran), Anny Lubańskiej (mezzosopran), Roberta Gierlacha (bas-baryton), Pawła Skałuby (tenor), Ryszarda Minkiewicza (tenor), Wojciecha Gierlacha (bas) i Dariusza Macheja (bas).
Łukasz Borowicz o najnowszej płycie
- I w jednej, i w drugiej operze zaśpiewali fantastyczni soliści. Zespoły radiowe, oczywiście Polska Orkiestra Radiowa, a dziś Orkiestra PR w Warszawie, Chór Polskiego Radia w Krakowie, gościnnie także Chór Filharmonii Wrocławskiej… Także bardzo się cieszę. Ta płyta jest w jakimś sensie świadectwem naszego spojrzenia na zamierzchłą twórczość operową - stwierdził maestro Łukasz Borowicz.
Radiowy dorobek gościa Dwójki to siedem sezonów koncertowych i blisko 800 godzin nagranej muzyki. Jak mówi sam artysta: Opera przeżywa renesans. Gdy studiowałem w latach 90., ciągle toczyliśmy dyskusje, czy opera w ogóle ma sens? Czy wyciągane z bibliotek ramoty kogoś zainteresują? Czy wciąż chcemy słuchać żelaznej klasyki? A dziś? Pełne sale, w których transmituje się spektakle. Trzydzieści lat temu nikomu nie śniło się, że ludzie będą chodzić do kina, by obejrzeć "Aidę" czy "Rigoletto". Wracamy do opery, wciąż działa niezniszczalna magia tego wynalazku.
12:17 Wybieram Dwójkę borowicz 17.11.2023.mp3 Łukasz Borowicz o swojej najnowszej płycie (Wybieram Dwójkę)
***
Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę
Prowadził: Jakub Jamrozek
Gość: Łukasz Borowicz (dyrygent, skrzypek, kolekcjoner płyt, radiowiec, popularyzator muzyki poważnej)
Data emisji: 18.11.2023
Godz. emisji: 16.45
pg/materiały prom./zch