Polskie Wydawnictwo Muzyczne to jedna z najważniejszych takich instytucji w Polsce. Specjalizuje się w wydawaniu materiałów nutowych, książek z zakresu muzyki klasycznej, filmowej i jazzu. Jej oferta wydawnicza obejmuje dzieła muzyki dawnej i współczesnej, repertuar polski i światowy, nuty przeznaczone dla amatorów i specjalistów, publikacje o charakterze pedagogicznym, naukowym i popularnym oraz obszerny katalog wydawnictw książkowych i leksykograficznych.
116:07 _PR2 (mp3) 2025_03_08-15-00-06_Dwójka_na_miejscu.mp3 80 lat Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Instytucja, która umożliwiła rozwój polskiej muzyce (Dwójka na miejscu)
Historia PWM
Dr Daniel Cichy - dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zdradził, że wśród pomysłów na jubileusz 80. lecia były te dotyczące kontynowania opisu historii instytucji, która została pierwszy raz zawarta w książce na 70. lecie PWM. - Mieliśmy różne pomysły, żeby kontynuować opisywanie tej historii. Kiedy przygotowywaliśmy się do jubileuszu sięgnęliśmy do poprzedniej publikacji. Wszystkie plany i marzenia, o których pisaliśmy są wciąż aktualne - powiedział.
- Pokazuje to, że instytucja ma pewną linię rozwoju i konsekwencji działań. Od Tadeusza Ochlewskiego, który męczył i wyduszał [środki na działanie instytutu - przyp. red.]. W tym akurat niewiele się zmieniło i wciąż musimy to robić - przyznał Daniel Cichy.
Znaczenie wydawnictwa
Dr Danuta Gwizdalanka oceniła, że powstanie tej instytucji było nieoczywiste, ale bardzo potrzebne. - Myślę, że dopiero w tej chwili możemy zdać sobie sprawę z tego, jak było to istotne. Po wojnie założono wydawnictwo w kraju, w którym właściwie nawet biblioteki muzyczne były tak zniszczone, że orkiestry nie miały z czego grać. PWN zaczęło tworzyć materiał orkiestrowy - opowiedziała.
- O tym się na ogół nie mówi. To jest mało interesująca codzienność a dla muzyków to podstawa. Muszą mieć co postawić na pulpity. Drugą sprawą jest literatura dla dzieci i szkół. Intencją Tadeusza Ochlewskiego było, aby zamawiać utwory u kompozytorów, które będą nadawały się dla dzieci. Ten repertuar świetnie się sprawdził - powiedziała Danuta Gwizdalanka.
Tadeusz Ochowski
Założycielem instytutu był Tadeusz Ochowski, który był zdeterminowany w swoim działaniu. Dzięki temu polska muzyka mogła się rozwijać. - Nie wiadomo jak wyglądałaby sytuacja polskiej muzyki. Prawdopodobnie kompozytorzy staraliby się podłączyć pod inne, zagraniczne wydawnictwa - stwierdziłą Małgorzata Gąsiorowska.
- Tadeusz Ochlewski, który wydawał nuty jeszcze przed wojną, był wprawiony w taką formę działalności. Kiedy po wojnie postanowiono stworzyć takie wydawnictwo zwrócono się do niego. Podobno przestrzegano go, że w nowych warunkach może to być mocno zideologizowane. Był jednak pragmatykiem i starał się, aby w wydawnictwie znalazło się to, co najbardziej wartościowe - opowiedziała dziennikarka Dwójki.
Carillony we Wrocławiu
Dzięki obchodom jubileuszu 80. lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego we Wrocławiu, w stolicy Dolnego Śląska można usłyszeć Carillony. To wyjątkowa sytuacja, ponieważ na co dzień takie instrumenty są umieszczone na wieżach kościołów. Jednak dzięki mobilnej wersji możliwe jest koncertowanie w różnych miejscach. Monika Kaźmierczak jest jedyną etatową carillonistką w Polsce. Trudno o pracę w tej dziedzinie, jednak artystka zachęca do gry na carillonie.
Czytaj także:
- Organizujemy raz w roku w listopadzie otwarte konkursy gry na carillonie w Gdańsku. Przyjeżdżają wspaniali wykładowcy. Są to wtedy konkursy otwarte i każdy może wziąć w nich udział - zaprosiła w Dwójce.
Tren Krzysztofa Pendereckiego
Podczas jubileuszowego koncertu zabrzmi m.in. Tren Pamięci Krzysztofa Pendereckiego autorstwa Zygmunta Krauze. Twórca zdradził w rozmowie z Dwójką kulisy powstania tego dzieła. - Są dwie wersje tego trenu. Pierwsza jest na dwa fortepiany i kwartet smyczkowy. Prawykonanie odbyło się w Studiu im. Lutosławskiego w Warszawie. Druga wersja jest na fortepian solo i orkiestrę smyczkową - powiedział.
- To oczywista sytuacja, gdy odchodzi bliski człowiek, kompozytor. To zawsze szok, smutek, zagubienie. Różne emocje są z tym związane. Wiadomość o jego odejściu była dla mnie mocnym wstrząsem i postanowiłem te emocje oddać w tej kompozycji. To ból, krzyk, zaduma i smutek - zdradził Zygmunt Krauze.
***
Tytuł audycji: Dwójka na miejscu
Prowadzenie: Andrzej Sułek i Jakub Kukla
Goście: dr Daniel Cichy (dyrektor - Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego), dr Danuta Gwizdalanka (muzykolog, autorka książek o muzyce, członkini Związku Kompozytorów Polskich), Małgorzata Gąsiorowska (dziennikarka Dwójki, krytyk i teoretyk muzyczna, autorka monografii o Grażynie Bacewicz), Monika Kaźmierczak (carillonistka, pianistka, organistka, dyrygentka), Zygmunt Krauze (kompozytor, pianista, pedagog)
Data emisji: 8.03.2025
Godz. emisji: 15.00
dz