Czy ludzkość pochodzi z okolic Johannesburga?

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2015 17:00
Do lat 50. uważano, że nasi przodkowie pochodzili z Afryki Południowej, nie Wschodniej. Czy odkrycie homo naledi przywróci temu regionowi "należną rangę"?
  • Rozmowa o najnowszych odkryciach dotyczących pochodzenia człowieka (Klub Ludzi Ciekawych Wszystkiego/Dwójka)
Czy to dłonie naszego przodka? Kościec rąk homo naledi
Czy to dłonie naszego przodka? Kościec rąk homo nalediFoto: Lee Roger Berger research team, lic. C.C. 4.0.

- Taki cel stawia sobie profesor Lee Berger z Johannesburga, odkrywca homo naledi - powiedział ewolucjonista dr Marcin Ryszkiewicz. Czy tego hominida faktycznie uznać można za ogniwo pośrednie pomiędzy prymitywnymi dwunożnymi a ludźmi?

- Nie możemy z całą pewnością powiedzieć, że ten czy inny gatunek był naszym przodkiem. Na ziemi istnieje bowiem zawsze wiele linii ewolucyjnych, z których tylko niektórym udaje się przetrwać - wyjaśniał genetyk prof. Paweł Golik. - Możemy więc tylko domniemywać, że w przypadku danego znaleziska mamy do czynienia z kuzynem naszego przodka - dodał.

Dzięki temu paleoantropologia jest dziedziną dosyć dynamiczną. Ostatnio okazało się na przykład, że ludzie do Europy przybyli prawie na pewno nie z Afryki.

Tytuł audycji: Klub Ludzi Ciekawych Wszystkiego

Prowadzi: Hanna Maria Giza

Goście: prof. Michał Ginter (geolog i paleontolog), prof. Paweł Golik (genetyk), prof. Jan Kwiatowski (biolog), dr Marcin Ryszkiewicz (ewolucjonista)

Data emisji: 10.10.2015

mm/asz

Skąd się wzięły zdolności Homo sapiens? Afrykańska jaskinia rzuca światło

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2012 12:20
Archeolodzy uważali, że najnowocześniejsza technika obróbki kamienia, tzw. wiórowa, pojawiła się w południowej Afryce dużo później niż w Europie. Być może się mylili...

Indianie mają krewnych w prehistorycznych Chinach

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2013 17:10
Badanie DNA rdzennych mieszkańców Ameryki wykazało, że mają geny Chińczyków sprzed 40 tys. lat. Ich przodkowie żyli wówczas w okolicach, na których dzisiaj znajduje się Pekin.

Patriotyzm jest starszy od ludzkiej mowy

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2014 21:11
I także jest zapisany w genach. O nim i innych dziwnych cechach Homo sapiens mówi dr Marcin Ryszkiewicz.