Pierwsze selfie pochodzi z szesnastego wieku

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2014 10:00
– Parmigianino jako 21-latek namalował ten obraz w jednym celu. Chciał pokazać, co potrafi, udowodnić swój talent i zaprezentować samego siebie na dworze papieskim w Rzymie – mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek o obrazie "Autoportret w wypukłym lustrze".
Audio
  • Dr Grażyna Bastek o "Autoportrecie w wypukłym lustrze" Parmigianina (Jest taki obraz/Dwójka)
Parmigianino Autoportret w wypukłym lustrze
Parmigianino "Autoportret w wypukłym lustrze"Foto: Wikipedia/domena publiczna

Prawa ręka większa niż głowa, wypchnięta na patrzącego i lekko odchylona, jakby chciała osłonić to, co zapowiada. Okno w ramkach z ołowiu, stare belki stropu, futro, marszczony muślin, pierścionek z koralem stopiony, z gestem dającym wsparcie twarzy, która napływa i cofa się jak ręka, tyle że nie udziela się - skazano ją na odosobnienie. Włoski historiograf sztuki Giorgio Vasari pisze: "któregoś dnia Francesco zaczął malować własny portret, przeglądając się tym celu w wypukłym lustrze, jakich używają golarze. [..] jął z wielkim kunsztem kopiować wszystko, co ujrzał w zwierciadle".

Oprócz szczególnego rodzaju zwierciadła Parmigianino użył także wyjątkowego podobrazia. – Kazał wyciąć deskę tak, by udawała wypukłość lustra – opowiadała dr Grażyna Bastek. – Obraz jest w złotej ramce, a w takie właśnie oprawiano lustra. Potęguje to iluzję. Malowidło z 1524 r. oddaje wygląd malarza w wieku 21 lat, pięknego młodzieńca. Zresztą - nie tylko z powodu kunsztu malarskiego, lecz także urody - był przez współczesnych nazywany "nowym Rafaelem". Obaj zresztą zmarli bardzo młodo – dodała.

Rafael, bóg sztuki odrodzenia >>>

Parmigianino, czyli inaczej Girolamo Francesco Maria Mazzola, (1503-1540) był włoskim malarzem manierystycznym. Jego przydomek artystyczny pochodzi od Parmy - miejsca jego urodzenia. Charakterystyczne dla jego malarstwa wydłużenie postaci, wyszukany wdzięk i odrzucenie postulatów realizmu stały się cechami typowymi dla wielu malarzy doby manieryzmu.

"Autoportret w wypukłym lustrze" to obok "Madonny z długą szyją" - najbardziej znane dzieło Parmigianina.

Z dr Grażyną Bastek w audycji "Jest taki obraz" rozmawiał Michał Montowski.

Parmigiannino
Parmigianino "Autoportret w wypukłym lustrze"; Wikipedia/domena publiczna

mc/bch

Zobacz więcej na temat: malarstwo Włochy
Czytaj także

"Ostatnia wieczerza", która nie miała prawa powstać

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2014 20:00
Dr Grażyna Bastek opowiadała o historii powstania i kontrowersjach wokół obrazu włoskiego malarza renesansowego Paola Veronesego pt. "Uczta w domu Lewiego".
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Krzyk" Muncha jako odwrócona "Mona Lisa" Leonarda

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2014 18:00
- Te dwa dzieła bardzo często się ze sobą zestawia. Dosyć bezrefleksyjnie, jako ikony sztuki zachodniej. W istocie jednak bardzo wiele je łączy - mówiła dr Grażyna Bastek w kolejnej odsłonie cyklu "Jest taki obraz".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zmysłowa, mocno erotyczna. Niejedna Danae Tycjana

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2014 10:00
– Nawet gdybyśmy nie widzieli silnego przekazu erotycznego w dawnych obrazach, tu jest to trudne – podkreślała w Dwójce dr Grażyna Bastek, opowiadając o sugestywnym obrazie Tycjana przedstawiającym mitologiczną scenę odwiedzin Zeusa u piękniej Danae.
rozwiń zwiń