Chuligan artystą?
Jakie są motywacje ludzi, którzy kupują dzieła sztuki? Chcą je posiadać, by cieszyć się pięknem, imponować innym ludziom, zarabiać na tym?
Inspiracją do tej rozmowy była historia Timeless Gallery, która handlowała dziełami sztuki, obiecując nabywcom rekordowe stopy zwrotu z inwestycji, sięgające 30 proc. rocznie. Kupujący nie zobaczyli jednak ani tego, co kupowali, ani zysków i najpewniej stracą swoje pieniądze.
– Myślę, że oni nie wydawali tych pieniędzy na potrzeby bycia w środowisku. Do takich bogatych ludzi przychodzą dziennie setki zaproszeń czy listów, w których czytają, że będą gośćmi honorowymi takiego czy innego wydarzenia – mówi Paweł Sosnowski, animator sztuki i właściciel galerii Propaganda.
– Ta sztuka mogła być czymś, co kojarzyło im się z prestiżem. Nie możemy jednak zrozumieć, jak to możliwe, żeby wydając pieniądze, nie sprawdzić sobie wszystkiego w internecie. Wydaje mi się, że nie chodziło w tym wszystkim o sztukę, ale o zaspokajanie jakiś potrzeb i te rzekome 30 procent zwrotu – mówi Hanna Wróblewska, szefowa Narodowej Galerii Sztuki Zachęta.
Czy Polacy często kupują dzieła sztuki? Zapraszamy do wysłuchania dołączonej audycji.
***
Tytuł audycji: Sztuka Kochana
Prowadzi: Marek Kochan
Goście: Hanna Wróblewska (szefowa Narodowej Galerii Sztuki Zachęta), Paweł Sosnowski (animator sztuki, właściciel galerii Propaganda)
Data emisji: 4.03.2018
Godzina emisji: 20.06
kw/mk