Chodzi oczywiście o słynną "Ewangelię wg. św. Mateusza". Obraz z 1964 roku zachwycił nie tylko artystyczną Europę i Hollywood, lecz także Watykan. 30 lat od powstania dzieło Pasoliniego wciągnięte zostało na listę kilkudziesięciu "wielkich i wartościowych filmów" jako utwór propagujący wartości religijne. - On znalazł Biblię w hotelowej szufladzie i odkrył w tej historii jakąś prawdę o człowieku, a to umożliwiło mu zrobienie wielkiego filmu o Bogu. Dzieło przerosło swojego twórcę - podsumowuje w audycji Moniki Pilch Tomasz Cyz.
Z kolei we wstępie do swojej książki pisze: "Pasja nie skończyła się na arcydziełach Bacha. Dlatego Chrystus powraca. Pozostaje — tylko — pytanie, jak o tym opowiedzieć." Zmagało się z nim wybitni artyści XXI stulecia. Trzech z nich Monika Pilch zaprosiła do udziału w swojej audycji: Pawła Mykietyna (kompozytora fenomenalnej "Pasji wg. św, Marka z 2008 roku), Grzegorza Jarzynę (autora zeszłorocznej inscenizajci epokowej "Pasji we. św. Łukasza Krzysztofa Pednereckiego) oraz Leszke Mądzik, w którego twórczości reżyserskiej motyw via crusic - wprost lub zapośredniczony - powraca nieustannie jako podstawowy temat.
Dla Pendereckiego topika pasyjna stanowiła wyzwanie rzucone abstrakjonistycznym i racjonalistycznym dogmatom awangardy lat 60. U Mykietyna pojawiła się jako temat wyśmienicie pasujący do muzycznych i dramaturgicznych pomysłów na wielkoformatowe dzieło. - Wiara lub jej brak nie mają tu żadnego znaczenia - uważa Tomasz Cyz. - Jeśli ten temat pojawia się z głębokiej, wewnętrznej potrzeby, to dzieło może zyskać głęboki wymiar teologiczny...
Z kolei we wstępie do swojej książki pisze: "Pasja nie skończyła się na arcydziełach Bacha. Dlatego Chrystus powraca. Pozostaje — tylko — pytanie, jak o tym opowiedzieć." Zmagało się z nim wybitni artyści XXI stulecia. Trzech z nich Monika Pilch zaprosiła do udziału w swojej audycji: Pawła Mykietyna (kompozytora fenomenalnej "Pasji wg. św, Marka z 2008 roku), Grzegorza Jarzynę (autora zeszłorocznej inscenizacji epokowej "Pasji we. św. Łukasza" Krzysztofa Pendereckiego ) oraz Leszka Mądzika , w którego twórczości teatralnej motyw via crucis - wprost lub zapośredniczony - powraca nieustannie jako podstawowy temat.
Dla Pendereckiego topika pasyjna stanowiła wyzwanie rzucone abstrakjonistycznym i racjonalistycznym dogmatom awangardy lat 60. U Mykietyna pojawiła się jako temat wyśmienicie pasujący do muzycznych i dramaturgicznych pomysłów na wielkoformatowe dzieło. - Wiara lub jej brak nie mają tu żadnego znaczenia - uważa Tomasz Cyz. - Jeśli ten temat pojawia się z głębokiej, wewnętrznej potrzeby, to dzieło może zyskać głęboki wymiar teologiczny...
Jak działa mózg Krzysztofa Pendereckiego? Dlaczego powinniśmy zapomnieć o "Pasji" Mela Gibsona? Co łączy Pawła Mykietyna i Francisa Bacona? Zachęcamy do wysłuchania całej audycji z cyklu "Notatnik Dwójki".