Decyzja zapadała na specjalnym posiedzeniu rady nadzorczej KölnMusik Betriebs- und Servicegesellschaft mbH, które zwołała burmistrzyni Kolonii Henriette Reker. Radzie przedstawiono ostatecznie dwóch kandydatów, a Reker wskazała Ewę Bogusz-Moore jako nową dyrektor zarządzającą i artystyczną Filharmonii Kolońskiej.
"Filharmonia Kolońska jest niezwykle ważnym punktem na mapie muzycznej Europy. Dołączenie do tego zespołu będzie dla mnie zaszczytem. Filharmonia będzie miejscem pionierskim, inspirującym kreatywnością i najwyższym poziomem muzycznym" - przekazała w informacji prasowej Ewa Bogusz-Moore.
Polka obejmie również stanowisko dyrektor zarządzającej KölnMusik Betriebs- und Servicegesellschaft GmbH i Achtbrücken GmbH.
Bogusz-Moore podkreśliła także, że jako menadżerka pracująca w polskich instytucjach oraz za granicą, członkini Europejskiej Organizacji Sal Koncertowych (ECHO), obserwowała, jak bardzo zmieniła się branża muzyczna i z jakimi wyzwaniami musi się obecnie mierzyć.
"To menedżerka o ogromnym międzynarodowym doświadczeniu. W trakcie rozmów zaimponowała mi wyjątkowym profesjonalizmem oraz kompleksowym podejściem do wyzwań artystycznych, programowych i ekonomicznych. Jestem pewna, że pod jej kierownictwem filharmonia będzie pełniła pionierską rolę w niemieckim świecie muzycznym i kulturalnym" - powiedziała burmistrzyni Kolonii Henriette Reker.
"Orkiestry Filharmonii Kolońskiej to niewątpliwie jeden z najważniejszych kulturalnych filarów miasta. W WDR jesteśmy dumni, że możemy przyczyniać się do sukcesu filharmonii dzięki aktywności naszych zespołów i cieszymy się będziemy kontynuować naszą współpracę z zespołem filharmonii pod okiem Ewy Bogusz-Moore" - dodał dyrektor Westdeutscher Rundfunk (radio WDR) Tom Buhrow.
Ewa Bogusz-Moore, z wykształcenia wiolonczelistka, menedżer kultury, od września 2018 dyrektor naczelna i programowa NOSPR, pełniła funkcję wicedyrektora Instytutu Adama Mickiewicza, z którym jest związana od października 2010 roku. Jej pierwszym zadaniem było stworzenie strategii popularyzacji polskiej muzyki klasycznej na świecie. Opracowany przez nią model działania programu "Polska Music" doprowadził do międzynarodowej współpracy m.in. z London Philharmonic Orchestra, Philharmonia Orchestra, London Symphony Orchestra, English National Opera, Berliner Philharmoniker, Los Angeles Philharmonic, Chicago Symphony Orchestra, Royal Opera House czy Cité de la Musique.
W latach 2012–2013, z ramienia IAM, koordynowała obchody Roku Witolda Lutosławskiego. Równolegle, w 2012 roku, objęła stanowisko menedżera I, CULTURE Orchestra – projektu edukacyjnego wspierającego zmiany w rozwoju kulturalnym i społecznym krajów Europy Wschodniej i Kaukazu Południowego, z sukcesem budując wizerunek orkiestry na arenie międzynarodowej. W latach 2014–2017 zarządzała również projektem "Kampusy", w którym – współpracując z wybranymi prestiżowymi uczelniami w Stanach Zjednoczonych – była odpowiedzialna za budowanie relacji USA i Polski na pograniczu kultury, idei i nauki. W 2017 roku otrzymała stypendium Leadership Academy for Poland.
W latach 2009–2010 pracowała w Instytucie Kultury Polskiej w Londynie jako specjalista ds. muzyki i teatru, odpowiadając za kwestie repertuarowe oraz promocji polskiej kultury w Wielkiej Brytanii. W 2009 roku uzyskała stypendium Clore Leadership Programme.
Bezpośrednio po ukończeniu studiów w City, University of London objęła stanowisko koordynatora międzynarodowego projektu kompozytorskiego, realizowanego w ramach Sounds New Contemporary Music Festival. Równolegle pełniła funkcję konsultanta projektów realizowanych przez Kent Music.
W październiku 2022 roku Ewa Bogusz-Moore objęła stanowisko współprzewodniczącej European Union Youth Orchestra.
PAP/ho