Kapiści - grupa studentów z Polski na naukach w Paryżu. Nowa jakość w malarstwie

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2024 17:25
- W młodej wówczas jeszcze Polsce powstał pomysł, że trzeba dążyć do świata i wysłano grupę utalentowanej młodzieży na studia do centrum ówczesnego świata artystycznego, czyli Paryża - mówił w Dwójce Borysław Czyżak, autor książki "Kolekcja. Opowieści o współczesnej sztuce polskiej".
Kapiści. Nz m.in. Józef Jarema, Jan Cybis, Józef Czapski, Piotr Potworowski, Zygmunt Waliszewski, Hanna Rudzka-Cybisowa, Felicjan Szczęsny Kowarski
Kapiści. N/z m.in. Józef Jarema, Jan Cybis, Józef Czapski, Piotr Potworowski, Zygmunt Waliszewski, Hanna Rudzka-Cybisowa, Felicjan Szczęsny KowarskiFoto: Polona/GP

Sto lat temu, w roku akademickim 1923/24, na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie zawiązała się grupa studentów, przede wszystkim z pracowni prof. Józefa Pankiewicza, pod nazwą Komitet Paryski. Przyświecała im idea "tworzenia dobrego malarstwa".

Posłuchaj
15:22 Wybieram Dwójkę czyżak 11.09.2024.mp3 Borysław Czyżak o malarzach kapistach (Wybieram Dwójkę) 

"Wyjeżdżali z gitarami, głośno śpiewając"

W tym celu przygotowali wyjazd do Paryża na dalsze studia artystyczne oraz przyczynili się do utworzenia filii paryskiej ASP w Krakowie, co było misją ich profesora. - Komitet Paryski był formą stypendium, ale żeby można było mówić o stypendium, najpierw trzeba było zebrać pieniądze. Na szczęście to się udało i, jak to pisano 1 września 1924 roku, grupa utalentowanej młodzieży wyjeżdżała "hucznie, z gitarami, głośno śpiewając" - opowiadał Borysław Czyżak.

Kapizm - element szerszego nurtu

Należący do grupy studenci od skrótu K.P. zostali nazwani kapistami, a kierunek, który wytyczyli, określono mianem kapizmu. Wpisał się on na trwałe w szerszy nurt polskiego i europejskiego koloryzmu.

- Zadaniem wysłanych do Paryża studentów było przede wszystkim opanowanie warsztatu. Natomiast ponieważ byli w sposób bliższy lub dalszy związani z pracownią Józefa Pankiewicza, a potem również z takimi świetnymi francuskimi artystami jak Pierre Bonnard czy Fernand Henri Léger, to podlegali różnym wpływom. Bonnard bliższy był impresjonizmu. Léger z kolei to malarstwo bardzo nowoczesne, geometryczne, mocno industrialne. W ten sposób, z takiej mieszanki, rodziła się nowa jakość - tłumaczył gość Dwójki.

Do kapistów należeli m.in. Jan Cybis, Józef Czapski, Artur Nacht-Samborski, Piotr Potworowski czy Zygmunt Waliszewski.

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę 

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Borysław Czyżak (autor książki "Kolekcja. Opowieści o współczesnej sztuce polskiej")

Data emisji: 11.09.2024

Godz. emisji: 16.30

dz/pg/wmkor

Czytaj także

Muzeum im. Jacka Malczewskiego. "Do jego powstania doprowadził ks. Jan Wiśniewski"

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2024 21:08
Najcenniejszą częścią radomskiego Muzeum im. Jacka Malczewskiego są prace patrona instytucji. To jednak nie jedyna wartość tej placówki. W audycji "O wszystkim z kulturą" wybraliśmy się do muzeum z bogatą historią, o którym opowiedzieli nam jego pracownicy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dr Łukasz Nawrocki: "Portret młodzieńca" Rafaela to portret idealizowany

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2024 21:29
- "Portret młodzieńca" jest portretem idealnego człowieka doby renesansu, tzw. uomo ideale. Jest to bardzo daleko posunięta idealizacja pod względem formy, światłocienia, nawiązująca również do rzeźby antycznej - mówił w Dwójce dr Łukasz Nawrocki, autor publikacji zatytułowanej "Rafael Santi. Rekonstrukcje i badania", a także twórca rekonstrukcji obrazów tego włoskiego XVI-wiecznego malarza.
rozwiń zwiń