Historia Orkiestry Dętej z Goraja sięga roku 2002, kiedy przy wsparciu Gminy Goraj w jeden skład połączyli się członkowie najstarszych tradycyjnych orkiestr dętych z Łady, Jędrzejówki oraz Zagród. Z czasem do grupy dołączyli również muzykanci grający niegdyś w formacjach z Radzięcina, Dzwoli, Hoszni, Gródek, Tokar i Huty Turobińskiej.
Zobacz też:
Marsze pogrzebowe w repertuarze tradycyjnych roztoczańskich orkiestr dętych
Gorajski zespół skupia jak w soczewce stulecie tradycji orkiestrowego grania w regionie, przez długie dekady upływającego pod znakiem niezliczonych wesel, zabaw tanecznych, świąt państwowych i kościelnych. To suma doświadczeń, stylów i tradycji stanowi o sile Orkiestry Dętej z Goraja jako jednego z ostatnich składów tego typu w Polsce. Wyjątkowy jest też jej repertuar, na który składają się przede wszystkim tradycyjne polki, oberki i walce, dopełnione przez marsze, polonezy, mazury, tanga i fokstroty. Zjawiskiem unikatowym są utwory autorstwa pierwszego kapelmistrza Orkiestry Dętej z Łady, Wawrzyńca Białogłowskiego, którego syn – Jan Białogłowski – przewodzi obecnie gorajskiej formacji. To wszystko usłyszycie na niniejszym albumie, który jest esencją i zarazem domknięciem dwóch dekad działalności zespołu.
Gościem audycji będzie Filip Majerowski, autor wydawnictwa, członek Fundacji Piszczałka.
Józef Czerw, kapelmistrz:
Zaraz po wojnie w regionie działało bardzo wiele orkiestr. Kilka przedwojennych i szereg nowych, które zaczęto intensywnie tworzyć w 1949 roku. To były trudne czasy, więc młodzież garnęła się do grania
Historia Orkiestry Dętej z Goraja sięga roku 2002, kiedy przy wsparciu Gminy Goraj w jeden skład połączyli się członkowie najstarszych tradycyjnych orkiestr dętych z Łady, Jędrzejówki oraz Zagród. Z czasem do grupy dołączyli również muzykanci grający niegdyś w formacjach z Radzięcina, Dzwoli, Hoszni, Gródek, Tokar i Huty Turobińskiej. Jak określił kiedyś w radiowym wywiadzie Józef Czerw (wieloletni kapelmistrz orkiestry), łączą swoją muzyką mieszkańców co najmniej sześciu parafii, siedmiu gmin i czterech powiatów. Gorajski zespół skupia jak w soczewce stulecie tradycji orkiestrowego grania w regionie, przez długie dekady upływającego pod znakiem niezliczonych wesel, zabaw tanecznych, świąt państwowych i kościelnych. To suma doświadczeń, stylów i tradycji stanowi o sile Orkiestry Dętej z Goraja jako jednego z ostatnich składów tego typu w Polsce. Wyjątkowy jest też jej repertuar, na który składają się przede wszystkim tradycyjne polki, oberki i walce, dopełnione przez marsze, polonezy, mazury, tanga i fokstroty. Zjawiskiem unikatowym są
utwory autorstwa pierwszego kapelmistrza Orkiestry Dętej z Łady, Wawrzyńca Białogłowskiego, którego syn – Jan Białogłowski – przewodzi obecnie gorajskiej formacji. To wszystko usłyszycie na niniejszym albumie, który jest esencją i zarazem domknięciem dwóch dekad działalności zespołu. [Ffundacja Piszczałka]
Album w wersji cyfrowej oraz do pobrania w serwisie Bandcamp:
Osoby zainteresowane bezpłatnym fizycznym egzemplarzem wydawnictwa prosimy o kontakt pod adresem: fundacjapiszczalka@gmail.com
***
Na audycję Źródła w środę (4.12) w godz. 12.00-12.45 zaprasza Kuba Borysiak.
mg