W audycji poprzez archiwalne nagranie rozmowy z Jadwigą Sobieską przypomnieliśmy historię festiwalu i jego misję.
- Założeniem festiwalu kazimierskiego jest ochrona najcenniejszych przekazów śpiewu ludowego i muzyki instrumentalnej: indywidualnej i zespołowej. Festiwal ma za zadanie ujawniać najbardziej źródłowy przekaz. Nie widujemy na festiwalach w Kazimierzu zespołów, które idą o krok czy dwa kroki dalej, aby nie spychać na margines skromniejszych muzyków ze źródłowym przekazem, którzy, znajdując się w rozbudowanym otoczeniu, czują się skrępowani – mówiła w archiwalnym nagraniu etnolożka prof. Jadwiga Sobieska.
Prof. Jerzy Bartmiński opowiedział o wymaganiach współczesnego konkursu festiwalego, a Remigiusz Mazur-Hanaj - o Klubie Tyndyryndy i zmianach w festiwalu odpowiadających współczesnym kontekstom.
- Tyndyryndy to idea offowa, która wychodzi z założenia, że kultura to spotkanie osobiste ludzi w większym lub mniejszym gronie. Ma swoja niepowtarzalna dynamikę, nie do odtworzenia w naszym aktywnym świecie mediów. Jako, że mistrzowie muzyki tradycyjnej przyjeżdżali od lat do Kazimierza, mieliśmy wrażenie z Mateuszem Niwińskim, że festiwal jest zbyt ekspresowy, krótki i niewiele można z niego wyciągnąć poza pięknym szumem wielu barwnych wrażeń. Postanowiliśmy poświęcić tym ludziom więcej czasu i przywrócić muzyce pierwotne funkcje, które zostały odstawione na festiwalu obok, przede wszystkim tańce – mówił Remigusz Mazur-Hanaj, twórca Klubu Tyndyryndy.
Do tego klub kazimierskich mistrzów: Edward Ignyś o nauczaniu muzyki ludowej, Jerzy Łudczak, laureat Baszty z 1987 roku opowiedzieli o sztuce gry na skrzypcach, kilka słów dodali inni dawni laureaci z Kazimierza Dolnego: Marian Pełka, Balbina Darłak, Maria Podgórska.
***
Tytuł audycji: Źródła
Prowadziła: Anna Szotkowska
Goście: Janina Sobieska, Edward Ignyś, Jerzy Łudczak, Marian Pełka, Balbina Darłak, Maria Podgórska, Remigiusz Mazur-Hanaj
Data emisji: 25.06.2019
Godzina emisji: 15.15
at/gs