Płytowy Trybunał Dwójki: spór o "Wiosenną" Beethovena
Zwycięskiego nagrania dokonała Orkiestra XVIII wieku pod dyr. Fransa Brüggena (live Utrecht i Lejda, XI 2004; Glossa 2009)
W audycji słuchaliśmy także następujących wykonań:
- Ensemble Orchestral de Paris, dyr. Armin Jordan (X 1992, Paryż; Virgin Classics1993/2007)
- Berliner Philharmoniker, dyr. Riccardo Muti (Philips 1993/2015; “The Art of Riccardo Muti” Decca 2017)
- Camerata Academica des Mozarteums Salzburg, dyr. Sándor Végh (live 15.03.1992, Konzerthaus Wiedeń; Capriccio 1993/Capriccio “Encore” 2017)
- Le Concert des Nations, dyr. Jordi Savall (Somaglia, Włochy, XII 1990; Auvidis Astrée 1991/Naïve 1999)
- Le Concert des Nations, dyr. Jordi Savall (2-4.X.2006 Kościół Santa Cueva w Kadyksie; Alia Vox 2007)
"Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu" to de facto "oratorium bez tekstu", nawiązujące do ostatnich słów Jezusa. Utwór powstał na zamówienie przeora Oratorio de la Santa Cueva w Kadyksie w Andaluzji. Tam też odbyła się premiera: w Wielki Piątek roku 1786.
Na cykl składa się siedem utworów instrumentalnych (sonat), poprzedzonych introdukcją i zwieńczonych jednym szybkim fragmentem, Il Terremoto, obrazującym trzęsienie ziemi i Zmartwychwstanie.
Rok po premierze Haydn przygotował wersję na kwartet smyczkowy (dziś najczęściej grywaną), w 1796 roku zaś wersję wokalną. Zaakceptował także wersję fortepianową.
Plan słuchania wyglądał następująco:
I runda
Introduzione. Maestoso ed Adagio (frag.)
II runda
Sonata I. Largo (frag.)
III runda
Sonata II. Grave e Cantabile (frag.)
Finał
Sonata VII. Largo
+
Il Terremoto. Presto e con tutta la forza.
***
Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki
Prowadzi: Jacek Hawryluk
Goście: Wojciech Michniewski, Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski
Data emisji: 31.03.2018
Godzina emisji: 17.00
bch