Utwory te wydawano w miejskich oficynach za czasów panowania Habsburgów. Radosne kompozycje z efektowną obsadą instrumentalną wprawią festiwalową publiczność w świąteczny nastrój.
Niech żyje Wratislavia! 50. Festiwal Wratislavia Cantans
Skoczne tańce i wesołe piosenki towarzyszyły najważniejszym wydarzeniom w życiu niemieckich patrycjuszy i zamożnych członków polskiej mniejszości we Wrocławiu. Przy muzyce wyprawiano zaręczyny, obchodzono imieniny, świętowano chrzciny, opijano udane interesy. Rodziny protestanckie miały zwyczaj rodzinnego muzykowania. W mniej radosnych okolicznościach pomocne były pieśni modlitewne – prośby o oddalenie zarazy od miasta, o uratowanie przed najazdem tureckim. Uroczystości miejskie i ceremonie kościelne także wymagały odpowiednio dostojnej oprawy muzycznej. Czterogłosowemu chórowi towarzyszyło bogate instrumentarium, m.in. bombardy (głośne instrumenty dęte), flety, viole, lutnia, klawesyn.
Komponowali wrocławscy twórcy, a miejskie wydawnictwa zarabiały na drukowaniu nut. Partytury gromadzone były przez przykościelne biblioteki oraz przez bogatych mieszczan. Po latach jako zabytki muzyczne trafiły do utworzonej w XIX wieku Biblioteki Miejskiej, a dziś znajdują się w Bibliotece Uniwersytetu Wrocławskiego na wyspie Piasek.
Odkrywaniem skarbów biblioteki zajmuje się Tomasz Dobrzański wraz z prowadzoną przez siebie grupą Ars Cantus (czyli Sztuka Śpiewu). Założony w 2000 roku zespół specjalizuje się w "ożywianiu" muzyki Dolnego Śląska, artyści sięgają aż po twórczość XIV-wieczną. Dzięki nim wiele utworów zabrzmiało po raz pierwszy od stuleci. Za płytę z muzyką ze zbiorów wrocławskiej biblioteki Ars Cantus został nominowany do Fryderyka i uhonorowany Wrocławską Nagrodą Muzyczną.
***
Program:
Musica rediviva z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku
Des Königs von Polen tantz oraz Tripla nr 81 (wyd. Bartholomeus i Paul Hessen, Etlicher gutter Teutscher und Polnischen Tentz..., Wrocław, 1555); Samuel Besler In te magna tuis spes (1611) Gregor Lange Viel Grosse Sünd (1585); Pieśń rana na ostatku – Jezu Christe Wszechmocny Panie (Summa nabożeństwa y powinowatstwa..., 1573); Monogramista M.K. O Jhesu Christ Emanuel (1604); Simon Besler Cantio Votiva (Pro Incremento et Conservatione Piarum Scholarum 4. Voc. Concinnata, et Juventuti Musices Studiosae donata. Breslae, Typis Baumanianis, 1615); Batalia (wyd. Bartholomeus i Paul Hessen, Viel feiner Lieblicher Stücklein..., Wrocław, ok. 1555); Bartholomeus Rothmann Dir jauchzend froehlich dancken wir (1619); Taniec bez tytułu nr 12 (Etlicher gutter Teutscher und Polnischen Tentz...); Nicolaus Zangius Tota pulchra es amica mea (Wrocław, 1606); Anonim Ists nichsts ein verkehrtes thun (Der besiegte Jungferkranz..., Wrocław, 1674); Pastorum Tantz (Viel feiner Lieblicher Stücklein...); Simon Lyra Ex patre virtutem didicit (Wrocław, 1580); Taniec bez tytułu nr 97 (Etlicher gutter Teutscher und Polnischen Tentz...); Gregor Lange Tres Charites Musaeque – Sis foelix pietasque (Wrocław, 1584); Ambrosius Profe Die Gütte dess Herren, motet à 6 (Wrocław, 1634)
Wyk. Wyk. Ars Cantus, Tomasz Dobrzański – flet prosty, kierownictwo artystyczne
Na audycję "Filharmonia Dwójki" zapraszamy w piątek (11.09) w godz. 17.00- 19.00. Program poprowadzi Klaudia Baranowska.
materiały promocyjne/mm/jp