Ottavio Dantone w rozmowie z Dwójką opowiadał m.in. o zakazie wprowadzonym niegdyś w Rzymie przez papieża Innocentego XII.
- Zakaz wystawiania oper obowiązywał m.in. w okresie świąt wielkanocnych. Forma oratorium pozwalała jednak przemycić pewne operowe elementy, np. strukturę: recytatyw-aria, recytatyw-aria, formę da capo... Muzyka w oratorium chwilami niczym nie różniła się od operowej. Jedynym wyznacznikiem był fakt, że ten pierwszy gatunek częściej służył do podejmowania wątków religijnych. Również "La Resurrezione" Haendla tworzy tutaj interesującą miksturę. Pierwszym wykonaniom tego dzieła towarzyszyła bowiem rozbudowana scenografia z mnóstwem świateł, ozdób i maszynerii teatralnej. Zupełnie jak w operze. Takie widowisko musiało robić wrażenie na widzach – dodał Ottavio Dantone.
W nagraniu audycji posłuchamy również o młodzieńczej twórczości Jerzego Fryderyka Haendla, a także o operze "L'Incoronazione di Dario" Antonia Vivaldiego, które stanowi inspirację dla Ottavia Dantone.
***
Rozmawiał: Krzysztof Dziuba
Gość: Ottavio Dantone (dyrygent, lider zespołu Academia Bizantina)
Data emisji: 16.04.2017
Godzina emisji: 21.11
Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".
mz/mk