"On nie pasuje do zwyczajnej opowieści o polskim malarstwie XIX w."

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2018 12:00
Z jednej strony malarz romantyk, z drugiej urzędnik państwowy i zarządca majątków. Kim był Piotr Michałowski? Czym wyróżniały się jego prace?
Audio
  • Piotr Małachowski nie pasuje do zwyczajnej opowieści o polskim malarstwie XIX wieku (Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej/Dwójka)
Fragment obrazu Szarża w wąwozie Somosierra Piotra Michałowskiego
Fragment obrazu "Szarża w wąwozie Somosierra" Piotra MichałowskiegoFoto: Domena publiczna/Wikimedia Commons

- Malarstwo Piotra Michałowskiego nie wpisuje się w żadne narracje w XIX-wiecznej sztuce polskiej - opowiadała w Dwójce prof. Maria Poprzęcka. - To samotna wyspa, wybuch niebywale żywiołowej twórczości, która nie ma w XIX-wiecznym polskim malarstwie ani poprzedników, ani żadnych kontynuacji.

W "Galerii wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej" razem z historyczką sztuki przyjerzliśmy się obrazowi "Szarża w wąwozie Somosierra", który jest znakomitym przykładem oryginalnego rozumienia batalistyki przez Michałowskiego. Artysta potraktował temat bardzo poważnie, korespondował z uczestnikami wydarzenia. W rezultacie namalował niesłychanie dramatyczną szarżę w wąskiej, czarnej gardzieli.

xx"Szarża w wąwozie Somosierra" Piotr Michałowski (Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Batalistyka to tylko część malarstwa Michałowskiego. W audycji mówiliśmy także o jego obrazach malowanych w wiejskim otoczeniu - portretach rodzinnych, studiach portretowych chłopów. Malarz ogarnął swoim spojrzeniem postaci przed nim niemalowane - wiejskie kobiety czy Żydów. Te obrazy są prezentowane bez żadnego paternalizmu, za to z pełną empatią w stosunku do ludzi.

***

Tytuł audycji: Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej

Prowadzi: prof. Maria Poprzęcka (historyk sztuki)

Data emisji: 25.02.2018

Godzina emisji: 11.00

kk/bch

Czytaj także

3,7 mln zł za obraz. "Matejko ma się dobrze"

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2017 17:00
- Taka cena osiągana na aukcjach świadczy o tym, że Matejko ma się dobrze, jest wciąż modny i popularny – podkreślała Marta Kłak-Ambrożkiewicz, komentując niedawną sprzedaż obrazu "Zabicie Wapowskiego" słynnego polskiego malarza.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak Fryderyk Chopin dbał o swój wizerunek

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2018 22:00
- Fryderyk Chopin w przemyślany sposób wybierał portrecistów. On wiedział, jaki rezultat artystyczny przyniesie dany portret - podkreślił w radiowej Dwójce kurator Muzeum Fryderyka Chopina Maciej Janicki.
rozwiń zwiń