Ewa Bogusz-Moore: chciałabym, żeby o potencjale NOSPR dowiedział się świat
Ze znakomitym dyrygentem rozmawialiśmy po zakończeniu wykonania w siedzibie NOSPR w Katowicach arcydzieła ekspresjonizmu - opery "Salome" Richarda Straussa opartej na dramacie Oscara Wilde’a. Wystawiona w Dreźnie w 1905, nowoczesnym językiem dźwiękowym opowiada ona o mrocznych stronach ludzkiej psychiki, o najpotężniejszych siłach, jakie nią rządzą – o związku erotyzmu i zbrodni.
Córka Herodiady, księżniczka Salome, której uczucie odrzuca oddany Jezusowi Jan Chrzciciel – więzień jej ojczyma Heroda, obmyśla zemstę. Wykorzystuje zapatrzonego w niej Heroda i oferuje mu swój erotyczny taniec (słynny Taniec siedmiu zasłon) w zamian za spełnienie jednego życzenia. Kiedy spada ostatnia szata Salome żąda przyniesienia jej na tacy… ściętej głowy proroka. Herod nie może nie dotrzymać danego jej królewskiego słowa. Salome w ostatnim swym monologu mówi: „Pocałowałam jego usta. Były gorzkie. Czy to krew? Nie, to miłość ma gorzki smak” i ginie z rozkazu króla.
- Salome jest wymagającą kompozycją, bo tonacja i brzmienie zmieniają się bardzo szybko. Czytanie tej muzyki jest dziś niezwykle trudne. Wszystko też odbywa się na zasadzie polirytmii, ponieważ w dramaturgii Straussa najważniejszy jest konflikt między bohaterami - mówił Alexander Liebreich.
Zapraszamy do wysłuchania nagrania całej rozmowy z wybitnym dyrygentem, który opowiada w niej również o swoich najbliższych planach koncertowych i nagraniowych.
***
Rorozmawiał: Grzegorz Dąbrowski
Data emisji: 15.06.2018
Godzina emisji: 21.20
Materiał został wyemitowany w audycji Filharmonia Dwójki.
mko