Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi otworzy wystawę prezentującą dokonania jednej z najważniejszych artystek XX w., Magdaleny Abakanowicz. Celem jest ukazanie tych zagadnień jej twórczości, które najwyraźniej pokazywały rewolucyjne zmiany w języku sztuki wprowadzone przez artystkę.
Na całym świecie znane są pełnoprzestrzenne formy, od nazwiska twórczyni zwane abakanami, rzeźby kształtowane z miękkiej materii bądź te z brązu, wpisujące się w pejzaż. Jednak mało kto pamięta, że droga ku tym awangardowym dziełom ma swój początek w fascynacji Magdaleny Abakanowicz tkaniną. Działając w obrębie tkaniny artystycznej, zdobywała międzynarodową sławę i uznanie. Jest zatem naturalne, że ekspozycja, przypominająca źródła intelektualnych i twórczych sukcesów Abakanowicz, które tak pozytywnie zaważyły na artystycznym obrazie Polski na świecie, jest przygotowywana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Na wystawie zostaną zaprezentowane prace z kolekcji CMWŁ, ale także dzieła wypożyczone z innych instytucji (w tym nagradzane na świecie). Będą wśród nich te z początkowego okresu twórczości, a także tkaniny strukturalne, których forma coraz bardziej przybierała kształt reliefów z pęknięciami i ażurowymi prześwitami. Ukażą one proces zmian i stopniowego nawarstwiania struktur, linię rozwoju języka formalnego. Nie zabraknie oczywiście samych abakanów, będących efektem szeregu eksperymentów i śmiałych decyzji artystycznych, ukoronowaniem zmagań z materią.
Absolutną rewelacją wystawy będzie druga odsłona wystawy (otwarcie w kwietniu 2018 r.), podczas której zaprezentujemy dzieła artystki wcześniej w Polsce niepokazywane, udostępnione dzięki uprzejmości szwajcarskiej Fundacji Toms&Pauli. Fundacja ta przechowuje dokumenty i dzieła sztuki związane z historią Biennale w Lozannie, imprezy kluczowej dla rozwoju nowoczesnej tkaniny artystycznej na świecie. Taka forma ekspozycji pozwoli pełniej zapoznać się z drogą twórczą Magdaleny Abakanowicz, bowiem pierwszy etap unaoczni kierunki rozwoju myśli artystycznej i drogę dochodzenia do rewolucyjnych rozwiązań formalnych. Kolejny zaś, wzbogacony o eksponaty lozańskie, ukaże pełnię dokonań i dojrzałość osiągnięć.
Integralnym elementem ekspozycji będzie pokaz filmu, zrealizowanego przez Kazimierza Muchę z muzyką Bogusława Schäffera, nagranego w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. W filmie wykorzystano zapis instalacji plenerowej Magdaleny Abakanowicz, zrealizowanej w Łebie w 1968 r., podczas której organiczne, materialne formy abakanów poddają się podmuchom wiatru, poruszają i integrują z naturalnym otoczeniem dzikich wydm, tym samym podkreślają swoją biologiczną proweniencję. „Ten film jest szalenie ważnym elementem wystawy, bowiem przez połączenie plastycznych ruchomych obrazów z niezwykłą muzyką, ale też przez ukazanie sensualnych abakanów w naturalnym krajobrazie pozwala pełniej zrozumieć twórczość artystki. Było dla mnie ważne, by pokazać najgłębsze inspiracje oraz kolejne etapy jej twórczości, które doprowadziły do rewolucyjnych rozwiązań, najpełniej wyrażonych w formie abakanów” - mówi kuratorka wystawy, Marta Kowalewska.
Te wszystkie aspekty z bogatego słownika wyrażeń i znaczeń, jakim posługiwała się Magdalena Abakanowicz, zostaną ukazane na wystawie, która ma przede wszystkim przybliżyć intelektualne źródła i drogi odważnych warsztatowych eksperymentów. Długość trwania ekspozycji i ranga zaprezentowanych w obu odsłonach dzieł będą najpełniejszym podsumowaniem twórczości i uhonorowaniem tej kluczowej dla polskiej sztuki artystki.