Dźwiękowa prawda z serca Andów

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2014 10:00
Eksperymentalna Orkiestra Instrumentów Autochtonicznych jest jedynym w swoim rodzaju zespołem muzyki współczesnej. Wykorzystuje tradycyjne instrumenty z Andów, które są nośnikiem głębokich kulturowych znaczeń. Przypominamy występ Orkiestry na Warszawskiej Jesieni.
Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos, goście Warszawskiej Jesieni
Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos, goście Warszawskiej JesieniFoto: materiały promocyjne

Idee, które przyświecają zespołowi, to przeniesienie starodawnych, prekolumbijskich źródeł dźwięku w czasy obecne, uznanie ich wartości i zarazem, co najważniejsze, podjęcie wyzwania kreatywności jako propozycji współczesnej. Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos zasadniczo wykonuje nowe kompozycje powstałe specjalnie dla zespołu, lecz repertuar ma zróżnicowany, włącznie z dawną muzyką andyjskich społeczności. Muzyczna baza zespołu jest rodzaju dwojakiego: muzyka tradycyjna stanowi podstawę jego techniki i filozofii, nowa muzyka jest środkiem wyrazu i znakiem tożsamości naszych czasów. Należy pamiętać, że w repertuarze Orkiestry instrumenty są używane zgodnie z ich oryginalną budową, ze specyficznymi dla nich technikami zadęcia, nietemperowanymi skalami oraz charakterystycznymi zachowaniami wykonawców. (mat. promocyjne)

Cergio Prudencio La Paz, maj 2009

Na czwartkową retransmisję w "Filharmonii Dwójki" zaprasza Ewa Szczecińska.

Program:

Tato Taborda Estratos; Canela Palacios La permanencja; Alejanxdro Cardona Sawutanaka – Tejidos Rebeldes II; Graciela Paraskevaidis y alla andra segun Se dice; Cergio Prudencio Cantos ofertoriom

Wyk. Orqesta Experimental de Instrumentos Nativos, dyr. Cergio Prudencio

(Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, 20.09 2014)

23 października (czwartek), godz. 19.30-21.30, wprowadzenie o 19.00

mm/jp

Czytaj także

Martin Smolka podczas "Warszawskiej Jesieni”: czas jest białym płótnem

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2014 17:23
- Można na niego nakładać pojedyncze dźwięki, albo ich konstelacje – mówił o swoim języku muzycznym czeski kompozytor.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Nie okradam kultury. Moja estetyka jest jej owocem"

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2014 15:30
- To, co chcę wydobyć z instrumentów, to ich dusza. Wiem, że odzieram je z ich naturalnej funkcji - religijnej czy społecznej, ale sięgam nie tylko po ich aspekty akustyczne czy fizyczne, ale również po wnętrze - opowiadał w "Kwadransie bez muzyki Cergio Prudencio - kierownik i dyrygent boliwijskiej orkiestry, którą mogliśmy usłyszeć na Warszawskiej Jesieni.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zygmunt Krauze: moja twórczość opiera się na intuicji

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2014 17:00
- Zaszywam się w norę, wyobrażam sobie swoją muzykę i ją zapisuję. To jest proces, który odbywa się we mnie - mówił kompozytor w Dwójce. Kompozycja Zygmunta Krauzego "Rzeka podziemna 2" została wykonana w ramach 57. MFMW "Warszawska Jesień".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Warszawska Jesień wraca do lat 60.?

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2014 16:50
- Temat tegorocznego festiwalu, czyli "nowe instrumenty", znakomicie współgra z zainteresowaniami młodych kompozytorów, którzy koncentrują się na brzmieniu Mamy do czynienia z wysypem talentów i renesansem sonoryzmu rodem z lat 60. - podsumowała tegoroczny festiwal krytyk muzyczny Dorota Szwarcman.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Simon Steen-Andersen rozszerza granice muzyki

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2014 10:00
- W moich utworach chodzi o to, żeby elementy wizualne, czy choreograficzne, nie stanowiły osobnej, nałożonej na muzykę warstwy, tylko żeby były z nią zintegrowane. Żeby łączyła je jedna idea - mówił duński kompozytor podczas spotkania ze słuchaczami na festiwalu Warszawska Jesień.
rozwiń zwiń