Maksymiuk i NOSPR w śródziemnomorskich barwach

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2014 10:22
Jerzy Maksymiuk poprowadził w Katowicach wykonania dzieł Debussy'ego, Ravela i de Falli. Zapraszamy na retransmisję.
Jerzy Maksymiuk sięgnął z Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia po dzieło kompozytorów francuskich i hiszpańskich pierwszej połowy XX wieku.
Jerzy Maksymiuk sięgnął z Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia po dzieło kompozytorów francuskich i hiszpańskich pierwszej połowy XX wieku.Foto: Grzegorz Śledź/PR

"Danse" - tytuł pierwotny to "Tarantella styryjska" - jest wczesnym utworem fortepianowym Debussy’ego, owocem pobytu kompozytora w Rzymie. Żartobliwie łączy rytmy tarantelli i walca. Ravel zinstrumentował ten drobiazg wkrótce po śmierci Debussy’ego, oddając mu hołd z iście francuską lekkością.

"Noce w ogrodach Hiszpanii" (1915) nazywał de Falla "impresjami symfonicznymi”. Trzy części kompozycji to obrazy trzech ogrodów, rzeczywistych i wyobrażonych, wypełnionych muzyką o posmaku nieco egzotycznym, pełną barw i czarującej atmosfery. Kompozycja dedykowana została pianiście Ricardo Viñesowi. Spopularyzował ją Artur Rubinstein. W Katowicach solistą był Kun Woo Paik, z którym NOSPR pod dyrekcją Antoniego Wita nagrała komplet koncertów Prokofiewa, nagrodzony w roku 1992 Diapason d’Or i Grand Prix du Disque.
W wieczornym parku rozgrywa się akcja poematu tanecznego "Jeux" (1912), ostatniego utworu symfonicznego Debussy’ego, skomponowanego w ciągu kilku tygodni dla Baletów Rosyjskich Diagilewa. Dzieło to zapowiada tematykę sportową i nowoczesną (didaskalia wzmiankują nawet elektryczne oświetlenie), która rozpowszechni się we Francji powojennej. Libretto opowiada o poszukiwaniu zagubionej piłki do tenisa. Szukają jej mężczyzna (tańczył tę partię Wacław Niżyński) i dwie kobiety. Szybko zapominają o zgubie, zajmują się już tylko sobą. Ich flirt, naznaczony zazdrością, zostanie nagle przerwany, gdy ktoś (kto?) wrzuci na kort nową piłkę. Partytura doskonała, w której giętkość formy i instrumentacji Debussy’ego osiąga apogeum.
Bolera Ravela przedstawiać nie trzeba. Zaznaczyć warto, że utwór zrodził się m.in. z fascynacji Ravela… przemysłem i maszyną. Ten ekstatyczny taniec ma więc cechy "nieludzkie” i katastroficzne.

(Marcin Trzęsiok)

Program:

Claude Debussy (instr. Maurice Ravel) Danse

Manuel de Falla Noce w ogrodach Hiszpanii na fortepian i orkiestrę

Claude Debussy Jeux - poemat taneczny

Maurice Ravel Bolero

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka; Kun Woo Paik - fortepian

(Katowice, 6.11.2014)

Na retransmisję w "Filharmonii Dwójki" - w piątek (28.11) w godz. 19.00-22.00 zaprasza Marcin Majchrowski.

materiały promocyjne/mm

Czytaj także

Jurek Dybał: sala NOSPR przypomina Musikverein

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2014 17:05
- Tam akustyka też jest bardzo wymagająca, trzeba wiedziec jak grać. Gościnne zespoły mają z tym dość duży problem - o swoich wrażeniach z występu na Festiwalu Otwarcia NOSPR w Katowicach mówił w Dwójce Jurek Dybał, kontrabasista Wiedeńskich Filharmoników.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Złote Berło dla Jerzego Maksymiuka. "Jedyny dyrygent z taką charyzmą"

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2014 17:53
- Jerzy Maksymiuk uczył nas w połowie lat 70. zupełnie nowego podejścia do muzyki, entuzjastycznego, pełnego radości i miłości. W tamtych czasach bylejakości on był nieprawdopodobnym cudem i takim cudem jest do dzisiaj - o laureacie opowiada w Jedynce dziennikarz muzyczny Adam Rozlach.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jerzy Maksymiuk: McCartney dostał wypieków, gdy usłyszał Polską Orkiestrę Kameralną

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2014 11:00
- To było w studiu, w którym nagrywali Beatlesi. McCartney powiedział, że zrobiliśmy na nich takie wrażenie, że musieli przerwać nagranie - mówił w Dwójce Jerzy Maksymiuk, laureat Złotego Berła za całokształt działalności.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Piotr Beczała: nowa siedziba NOSPR zbliża Katowice do Londynu

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2014 22:00
- Jestem pod ogromnym wrażeniem tej sali. Jest ona fenomenem na skalę światową, bo w czasach kryzysu, gdzie teatry są zamykane, gdzie na kulturę mało kto stawia, tutaj powstaje taka cudowna siedziba - mówił w Dwójce śpiewak, który swoim występem uświetnił Festiwal Otwarcia siedziby NOSPR.
rozwiń zwiń