Znamy program Festiwalu Opera Rara 2018!
- Mam w głowie pełno różnych ujęć mitu o Orfeuszu, szczególnie tych w ujęciu francuskich kompozytorów, takich jak Rameau, Clérambault czy Charpentier. Tam, gdzie kompozytorzy włoscy wykorzystaliby głos, aby uwypuklić brzmienie instrumentu, liry Orfeusza, tam twórcy francuscy posługiwali się głosem ludzkim, aby uwydatnić smutek odczuwany przez mitycznego śpiewaka. W muzyce francuskiej inspirowanej tym mitem nie istnieje więc retoryczny formalizm polegający na wykorzystaniu głosu ludzkiego w celu lepszego uwypuklenia brzmienia instrumentu – dodał Cyril Auvity, podkreślając, że to jak na muzykę francuską nietypowe zjawisko.
- Zasadniczo muzyka francuska jest bardzo retoryczna. Tam, gdzie pojawia się motyw burzy, sposób śpiewu ma na przykład odzwierciedlać burzę. W przypadku mitu o Orfeuszu liczą się przede wszystkim emocje – podkreślił Cyril Auvity.
Ponadto w nagraniu audycji posłuchamy o tym, jakie wymagania stawia przed śpiewakiem francuski repertuar barokowy i czym charakteryzuje się głos…haute-contre.
Posłuchamy równiez rozmowy z dyrektorem artystycznym Festiwalu Opera Rara Janem Tomaszem Adamusem.
***
Rozmawiała: Klaudia Baranowska
Gość: Cyril Auvity (tenor), Jan Tomasz Adamus (dyrektor artystyczny Festiwalu Opera Rara)
Data emisji: 22.01.2017
Godzina emisji: 21.00
Materiał został wyemitowany w audycji "Filhamronia Dwójki".
mz/jp